Cătălin Mahu, La Mama: Am închis restaurantele de pe litoral pentru că nu am găsit personal cu care să operăm
„Astăzi reţeaua La Mama mai numără şase restaurante după ce anul trecut am decis să renunţăm la operaţiunile de pe litoral. Am avut probleme cu personalul, aşa că am renunţat, deşi bani se făceau. În spaţiul pe care-l aveam închiriat am închis şi a venit un împinge tava, pe când în spaţiul propriu a deschis un operator local“, spune Cătălin Mahu, proprietarul La Mama.
El adaugă că această restructurare a venit după ce în 2016 compania trăsese obloanele altor două unităţi - din complexul comercial Carrefour Feeria din Băneasa şi din Piaţa Alba Iulia. Închiderile au avut loc după ce contractele de chirie încheiate pe o perioadă de zece ani fiecare au expirat, iar părţile nu au mai ajuns la o înţelegere.
Astfel, reţeaua numără astăzi şase restaurante faţă de zece acum doi ani. Businessul a scăzut cu o treime în aceeaşi perioadă, la 17,1 mil. lei anul trecut. Acesta este cel mai redus nivel de după 2012, potrivit datelor publice.
„Nu am deschis nimic în 2017 şi 2018 pentru că nu am găsit spaţiul potrivit. Sunt gata să investesc dacă găsesc orice spaţiu unde există un raport bun între chirie şi încasări.“
Caută spaţii, dar nu în clădiri de birouri
Antreprenorul caută spaţii în zonele centrale şi de nord ale Capitalei. Despre zona Floreasca - Dorobanţi - Barbu Văcărescu, una dintre cele mai populare pentru HoReCa în ultimii ani, Mahu spune că are potenţial foarte mare, doar că nu găseşte spaţiul potrivit.
„Este centrul lumii bune a Bucureştiului şi trebuie să mergi acolo unde balta are peşte, doar că noi căutăm spaţii dreptunghiulare şi nu găsim.“
Localurile La Mama, amplasate toate în Bucureşti, se găsesc în special în spaţii stradale, dar şi în centre comerciale. Businessul nu şi-a găsit locul în clădirile de birouri căutate atât de mult de alţi operatori. „Este business în zona asta de office, dar este un alt model faţă de cel al La Mama. Mai exact, conceptul este mai degrabă de restaurant-cantină şi nu de restaurant à la carte, care este ceea ce ştim noi să facem.“
În plus, Mahu spune că nu vrea ca businessul să depindă doar de clienţii clădirii care vin de luni până vineri, de la 10.00 la 16.00. Mai exact, zona trebuie să aibă şi vad.
„Dacă aş merge, ar trebui să o fac cu un alt brand, ceea ce nu este cazul pentru că nu m-am gândit la asta până acum“, spune antreprenorul.
Despre restaurantele existente, Mahu precizează că merg cu motoarele turate la maximum, mai ales după ce o parte dintre ele au fost renovate. Recent a fost finalizată renovarea unităţii din zona Ateneu. Prima unitate a fost gata în 2016 la Delea Veche, urmată de cea de pe Ştefan cel Mare.
Va veni rândul celor din centrul vechi şi din zona Universitate, pentru ca ultimul să fie cel din complexul Orhideea.
„Nu ştiu când va veni rândul restaurantului din complexul Orhideea care funcţionează foarte bine. Rebranduirea a ajuntat însă celelalte restaurante să devină mai vizibile, lucru care s-a văzut şi în vânzări.“
Renovarea aduce creştere de business
Cele şase restaurante La Mama au împreună circa 500 de locuri înăuntru, la care vara se adăugă cele de pe terasă. În ceea ce priveşte numărul de clienţi, acesta este de circa 3.000, cu circa 1.200 de tranzacţii zilnice. Acestora li se adaugă clienţii din zona de livrare. Compania livrează pe o rază de 4 kilometri în jurul restaurantelor. Serviciul a fost lansat încă de acum mai bine de un deceniu, dar interesul clienţilor a crescut în timp. Acum acest segemnt contribuie cu circa 10-15% la cifra de afaceri a grupului La Mama, un procent pe care Cătălin Mahu îl consideră a fi optim, deoarece, crede el, este mai sănătos ca pentru un business de gen creşterea să vină din restaurante.
„Estimăm o cifră de afaceri în creştere în 2018, dar vara aceasta cu iz de octombrie ne-a dat peste cap, la fel şi închiderea în iarnă a restaurantului din zona Ateneu pentru renovare.“
Creşterea va veni însă ca urmare a renovării, şi nu din creşterea consumului. Mai exact, clienţii se întorc mai des dacă le-a plăcut noul „look“ al restaurantelor, crede Mahu.
Restaurantele La Mama sunt unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de restaurante, unde se luptă cu giganţii străini - McDonald’s, KFC şi Pizza Hut -, dar şi cu lanţuri locale precum City Grill. Piaţa este puternic fragmentată, mulţi antreprenori operând 1-2 unităţi.
Vântul bate înspre vest
Reţeaua La Mama numără 174 de salariaţi, cu 100 mai puţini decât în urmă cu doi ani. Problema forţei de muncă este invocată nu doar de jucătorii din HoReCa, ci şi de companiile din toate domeniile. Unii angajatori au ales să suplinească aceste goluri cu străini, însă Mahu nu crede în această soluţie.
„Trebuie creat un mediu cât mai bun pentru angajaţii români. De ce să nu îi dau salariul mediu pe economie unui român, mai degrabă decât să îl ofer unui nepalez. Exodul de forţă de muncă trebuie oprit, oamenii pleacă în continuare, deşi nu în acelaşi ritm ca acum cinci ani.“ Antreprenorul crede că orice lege care-l agresează pe angajat - cum a fost ideea impozitării bacşişului - îl determină să plece. Mai ales că în HoReCa salariile sunt mai mici, acestea fiind rotunjite de bacşiş.
„Avem 3-4 oameni care s-au întors din Marea Britanie şi care nu vor să plece iar, dar avem şi alţii, mai mulţi, care emigrează către statele din Occident. Se simte un vânt de primăvară înspre România, dar o furtună e în sens invers.“