Producătorii de gaze naturale vor tranzacţiona toată producţia pe o singură bursă

Autor: Anca Olteanu 17.05.2017

„Printre principalele modificări aduse de Comisia pentru Industrii se numără obligativitatea vânzării pe platforma de tranzacţionare angro a întregii cantităţi de gaze naturale produse, importate şi exportate, în mod transparent şi nediscriminatoriu; pe model vest-european, un operator unic pe piaţa angro de gaze naturale şi de energie electrică, OPCOM, pentru a putea astfel creşte lichiditatea pieţei concurenţiale angro prin centralizarea activităţilor de tranzacţionare; tranzacţionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Reţeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piaţa cu amănuntul fără a limita numărul acestora”, se arată în comunicatul Comisiei pentru industrii şi servicii.

„Scopul tuturor modificărilor este de a crea cadrul legislativ pentru tranzacţionarea transparentă, nediscriminatorie şi în regim concurenţial a gazelor naturale”, se precizează în comunicat.

Printre modificările şi completările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 64/2016 menită să modifice şi să completeze Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, s-a decis în urma dezbaterilor din Comisia pentru industrii şi servicii transparentizarea pieţei, prin obligativitatea ca toate preţurile şi cantităţile stabilite în urma tranzacţiilor efectuate pe toate pieţele centralizate de gaze naturale, precum şi toate preţurile şi cantităţile din contractele de pe piaţa reglementată, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, preţurile de transfer şi cantităţile aferente să fie publice, în forme agregate şi să nu afecteze interesele comerciale ale operatorilor.

Mai mult, Comisia a decis „implementarea sistemului intrare-ieşire cu utilizarea punctului virtual de tranzacţionare şi realizarea echilibrării pentru fiecare zi gazieră în PVT – în conformitate cu recomandările UE – România fiind ultima ţară din UE care nu a implementat încă acest sistem care aduce transparenţă şi fluiditate în sistem”, potrivit comunicatului emis.

De asemenea, Comisia a decis scoaterea redevenţei de concesiune a distribuţiei din preţul de distribuţie, aceasta fiind un element competitiv negociat cu autorităţile contractante şi nu o taxă deductibilă, limitarea costurilor justificate pentru operatorii de transport şi distribuţie, strict legat la activitatea de bază şi a profitului care nu poate depăşi 10% şi simplificarea procedurilor şi scurtarea timpului de obţinere a avizelor prin transferarea de la Ministrerul Energiei a dreptului de acordare a concesiunilor de distribuţie şi transport la Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT). Pentru racordarea la reţeaua de gaze naturale a localităţilor şi caselor izolate s-a introdus obligarea concesionarilor de distribuţie să extindă reţelele conform necesităţilor din planurile de dezvoltare ale UAT-urilor, precizează Comisia pentru industrii şi servicii.

„În privinţa delicatului subiect al liberalizării preţului, trebuie spus că, în forma emisă de guvernul Cioloş, principala modificare a fost liberalizarea totală a preţului gazelor naturale, cu toate că România negociase un calendar de liberalizare până în anul 2021”, se arată în comunicatul citat. Liberalizarea preţului gazelor naturale a intrat în vigoare pe data de 1 aprilie 2017.

„Impactul negativ asupra consumatorului final a fost resimţit chiar din 1 aprilie 2017: preţurile gazelor naturale ofertate de producători şi traderi au crescut cu aproape 27%, de la 60 lei/MWh la 72-80 lei/MWh. Prin urmare, există riscul ca la începutul iernii 2017-2018 preţurile la gaze naturale să crească cu mult peste 80 lei/MWh, afectând grav consumatorii finali inclusiv alimentarea cu apă caldă şi căldură a populaţiei”, potrivit comunicatului Comisiei.

Comisia precizează că modificările sunt aduse pentru a evita încălcarea unor articole din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene. „În expunerea de motive pentru noua formă a OUG 64/2016, se precizează şi că ordonanţa este promovată pentru a evita încălcarea art. 35 şi a art. 36 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene şi a art. 40, lit.c) din Directiva 2009/73/CE. Articolele menţionează ”eliminarea restricţiilor privind comerţul cu gaze naturale între statele membre, inclusiv dezvoltarea unor capacităţi trans-frontaliere de transport” şi că ”sunt interzise restricţiile cantitative la export.” Aşadar, respectivele prevederi europene nu conţin referiri la liberalizarea preţurilor, lucru confirmat şi de reprezentanţii Comisiei Europene din D.G. Energy”, se precizează în document.