OTC-urile „mănâncă“ din cota de piaţă a medicamentelor cu reţetă şi a celor din spital

Autor: Georgiana Mihalache 02.05.2017
Medicamentele eliberate fără reţetă (OTC) au înregistrat o creştere constantă a vânzărilor în ultimii ani, ajungând să ocupe anul trecut peste 20% din piaţa totală de profil, în creştere cu patru procente faţă de 2008, arată calculele ZF pe baza datelor companiei de cercetare de piaţă Cegedim. De altfel, OTC-urile sunt singurul segment care şi-a majorat cota de piaţă, „mâncând“ de la celelalte două, respectiv medicamentele cu prescripţie şi spital.
 
Piaţa este dominată în continuare de segmentul medicamentelor eliberate pe bază de prescripţie medicală (Rx), care a înregistrat vânzări de 8,8 miliarde de lei şi s-a consolidat faţă de 2008, când valoarea vânzărilor nu depăşea 5 miliarde de lei. Totuşi, vânzările acestui segment cresc într-un ritm mai lent decât cel al pieţei per ansamblul său, astfel că în perioada 2008-2016 cota de piaţă a scăzut sub 70%. O evoluţie similară a înregistrat şi sectorul medicamentelor din spital, a cărui cotă de piaţă a scăzut în perioada menţionată şi a ajuns anul trecut la 11,6% din totalul de vânzări de medicamente în România.
 
Petru Crăciun, directorul general al Cegedim, a arătat că nevoile de tratament ale pacienţilor români sunt susţinute de canalul de retail, care include medica­mentele cu prescripţie şi OTC-urile.