Ce se află în spatele unei tranzacţii: General Motors îi plăteşte pe cei de la Peugeot s-o scape de piaţa auto europeană, în care nu mai crede
PSA va plăti 2,2 mld. dolari pentru a achiziţiona divizia germană Opel a GM, marca-soră britanică Vauxhall şi divizia de creditare auto europeană a companiei americane. În schimb, GM va plăti producătorului francez 3,2 mld. dolari pentru acoperirea obligaţiilor viitoare legate de pensii şi va administra în continuare planuri de 9,8 mld. dolari pentru pensionarii actuali, potrivit Bloomberg. Povara Europei asupra bilanţului GM va fi acum limitată la pensii, producătorului PSA revenindu-i sarcina de a repara marca Opel şi a repune pe picioare un business care a pierdut aproximativ 9 mld. dolari din 2009. Odată încheiată tranzacţia, GM va plăti aproximativ 400 mil. dolari anual timp de 15 ani pentru a finanţa planurile de pensii germane şi britanice, a declarat purtătorul de cuvânt Tom Henderson.
Executivii GM au respins ideea că producătorul american plăteşte PSA pentru a-l scăpa de divizia europeană. „Tot ce facem este să recunoaştem o obligaţie pe care o avem“, a declarat Chuck Stevens, directorul financiar al GM.
Renunţând la divizia europeană, GM îşi va îmbunătăţi profitul şi cash flow-ul, a mai declarat oficialul de la GM. În loc să păstreze aproximativ 20 mld. dolari sub formă de cash pentru administrarea diviziei şi provizionare împotriva recesiunilor, compania poate reduce această sumă la aproximativ 18 mld. dolari, restul de 2 mld. dolari putând fi folosiţi pentru accelerarea programului de răscumpărare de acţiuni al GM, potrivit lui Stevens. Acordul permite de asemenea GM să redirecţioneze aproximativ 1,1 miliarde de dolari sub formă de cheltuieli de capital alocate anual pentru Europa către dezvoltarea de noi modele pentru pieţe profitabile ca SUA şi China, dezvoltarea de tehnologii costisitoare sau returnarea de cash acţionarilor. „Dacă nu poţi repara ceva, de ce să ţii de acel lucru?“ spune Maryann Keller, consultant auto, citată de Bloomberg. „Mişcarea GM este una îndrăzneaţă şi inteligentă“.
Potrivit Wall Street Journal, GM a trimis un semnal puternic prin vânzarea Opel: a treia mare piaţă auto a lumii nu merită efortul. Executivii de la GM au declarat că retragerea din Europa va permite producătorului din Detroit să-şi diminueze costurile şi să-şi reducă nivelul cash-ului pe care trebuie să-l deţină.
Clienţii europeni au gusturi schimbătoare, iar autorităţile europene au adoptat reguli care ar fi obligat GM la cheltuieli masive pentru a respecta obligaţii într-o piaţă unde deţine o cotă de numai 6%.
Mişcarea GM reprezintă un vot rar de neîncredere în procesul continuu de globalizare din industria auto, în discordanţă cu mişcările majorităţii producătorilor auto. Mulţi executivi argumentează că producătorii auto au nevoie să se extindă pentru a putea acoperi costurile legate de ceea ce se aşteaptă a fi o convergenţă a gusturilor consumatorilor şi reglementărilor la nivel mondial.