Deal pe ultima sută de metri. Francezii înghit tot pe piaţa lactatelor: Lactalis cumpără Covalact într-o tranzacţie de 40 milioane euro

Autor: Cristina Roşca 19.12.2016

Lactalis ar putea ajunge să controleze 20% din piaţa românească de un miliard de euro a lactatelor, după preluarea anterioară a LaDorna şi Albalact.



Gigantul francez de lactate Lactalis, cu afaceri de 17 mld. eu­ro în 2015, a cumpărat Co­va­lact din Sfântu Gheorghe, com­panie cu venituri de 44 mil. euro, după negocieri strânse în care au fost im­plicate mai multe nume de pe piaţa lactatelor, printre care şi grupul Müller din Israel. 

Tranzacţia dintre Lactalis şi fondul ame­ri­can de investiţii SigmaBleyzer s-a încheiat la fi­na­­lul săptămânii trecute şi a avut o valoare de 30-40 mil. euro, potrivit surselor din piaţă. Com­pania Covalact are două unităţi de pro­duc­ţie a lactatelor, în Sfântu Gheorghe şi Mier­cu­rea-Ciuc, conform ultimelor date. De ase­me­nea, de­ţine un depozit logistic cu o capa­citate de 1.400 de paleţi deschis în 2012, conform ultimelor date.

Gigantul francez a intrat pe piaţa locală în 2008 prin preluarea businessului LaDorna de la antreprenorul Jean Valvis într-o tranzacţie de 80-90 mil. euro. La începutul acestui an a pre­luat şi Albalact, liderul pieţei locale de lac­ta­te, într-o tranzacţie tot de circa 90 mil. euro. Ast­fel, pe cele trei companii pe care le-a pre­luat în mai puţin de un deceniu pe piaţa locală, Lac­ta­lis a plătit peste 200 de milioane de euro, po­tri­vit calculelor ZF pe baza datelor disponibile.

Totuşi, aceste mutări i-au asigurat grupului francez poziţia de lider pe piaţa locală de lacta­te evaluată la 1 mld. euro. Afacerile cumulate ale Covalact, Albalact şi LaDorna se ridică la aproape 200 mil. euro.

Tranzacţia dintre Lactalis şi Covalact va trebui însă să primească întâi acordul Consiliului Concurenţei. O astfel de mutare care ajunge pe masa Concurenţei va fi anali­zată atât la nivelul pieţei în ansamblul său, cât şi pe segmente. Prin preluarea Covalact, Lac­talis câştigă teren pe segmentul brânzetu­ri­lor şi iaurturilor, unde nu avea poziţie puter­nică. Pe de altă parte, producătorul din Covas­na nu are cotă importantă de piaţă pe seg­men­tul laptelui, unde atât LaDorna cât şi Albalact au branduri puternice.