Bucureştenii au la dispoziţie 50 de hectare de hipermarketuri şi supermarketuri
„Nu trebuie să raportăm însă situaţia doar la populaţie, ci la veniturile medii şi la PIB per capita“, spune Daniel Mocanu, directorul general şi acţionarul Daas, unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente pentru retail şi HoReCa. Compania lui echipează anual circa 100 de supermarketuri şi hipermarketuri în România.
Comerţul modern în ansamblul său este o piaţă de 8,5 mld. euro şi 1.600 de magazine controlate de 12 reţele străine. Acestea au în portofoliu mai multe branduri, dar şi mai multe formate de magazine, printre care hipermarketuri, supermarketuri, unităţi de tip discount, proximitate şi cash&carry.
La nivel naţional există 230 de hectare de astfel de magazine, suprafaţă dublă faţă de 2008, ultimul an de boom economic. Din total, Bucureştiul este responsabil pentru 22%, potrivit calculelor ZF pe baza datelor din piaţă. În Capitală cel mai important retailer este Mega Image, cu 10 hectare de supermarketuri şi magazine de proximitate.
Capitala este însă de departe cea mai dezvoltată regiune a ţării, cu un şomaj minim şi cu un salariu mediu net cu 40% peste media pe ţară.
România este ţara europeană cu cea mai mare disparitate între regiuni, PIB-ul pe locuitor în cea mai bogată regiune din România, Bucureşti-Ilfov, de circa 30.000 de euro/locuitor, fiind de patru ori mai mare decât nivelul din cea mai sărăcă regiune, Nord-Est, potrivit datelor prezentate recent de guvernatorul BNR Mugur Isărescu. Pe regiuni, doar Bucureşti-Ilfov şi regiunea de Vest au un PIB/locuitor de mai mult de 50% din media UE.
„Următoarele oraşe ţintă pentru retaileri sunt cele mari şi dezvoltate economic, respectiv Cluj-Napoca, Timişoara şi Constanţa. Abia în următorii 10-15 ani este posibil să vedem şi noi, ca în Occident, că o comună de 10.000 de locuitori are minimum patru retaileri moderni“, spune Mocanu.