Cronologia sectorului bancar românesc în ultimii 25 de ani

Autor: Liviu Popescu 23.05.2015
Sistemul bancar din România, care finanţează în proporţie de 90% economia, a pornit la drum cu zece bănci comerciale autorizate în 1990, pentru ca în prezent pe piaţa bancară locală să activeze 40 de instituţii de credit care administrează active de 364 miliarde de lei (81 mld. euro).
 
Previziunile unor specialişti indică faptul că în următorul deceniu România va scădea la 15-20 de bănci mai mari, prin consolidare şi ajustare. 
 
Primul ATM a fost instalat în România în 1995, iar primul credit ipotecar a fost accesat în 2002.


Cronologia sectorului bancar românesc în ultimii 25 de ani
 
Înfiinţare 1990-1998
 
n Zece bănci comerciale autorizate în 1990
 
n Patru bănci comerciale autorizate în 1991
 
n Două bănci comerciale autorizate în 1992
 
n Primul ATM a fost instalat în 1995
 
n A fost înfiinţată Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare Consolidare 1999-2003
 
n Patru achiziţii majore de la bănci stră­i­ne (Finansbank, Raiffeisen, Pi­rae­us, Alpha) şi o fuziune (Bancorex cu BCR)
 
n BRD şi Bancpost au fost privatizate
 
n Primul credit ipotecar a fost acordat în 2002
 
n A fost instalat primul terminal de plată la comercianţi (POS)
 
n BNR a stabilit principiile de emitere şi utilizare a instrumentelor electronice de plată în 2002
 
n A fost introdus sistemul de rating bancar şi avertizare timpurie CAMPL
 
n A fost înfiinţată Societatea de Transfer de Fonduri şi Decontări (TRANSFOND)
 
 
Extindere 2004-2008
 
n Fuziunea HVB-Ţiriac-Unicredit
 
n Achiziţii ulterioare şi noi intrări pe piaţă (Fortis, La Caixa, Credit Europe)
 
n Au fost înfiinţate băncile pentru locuinţe
 
n Serviciul Internet Banking a fost folosit pentru prima dată în 2006
 
n ERSTE a achiziţionat BCR la finele anului 2005, în cea mai mare tranzacţie de pe piaţa bancară locală
 
n Au fost adoptate treptat condiţiile acordului Basel II (2006, 2007)
 
 
Aliniere 2009-2013
 
n Au fost lansate două bănci româneşti şi două bănci străine
 
n Băncile şi-au înfiinţat vehicule speciale pentru a gestiona creditele neperformante
 
n A fost finalizată alinierea reţelei de sucursale la potenţialul economic
 
n IFRS devine singurul standard contabil folosit pentru raportare a rezultatelor financiare
 
n Revizuirea sistemului de reglementare şi supraveghere la nivel global
 
n Iniţierea armonizării la nivel european a protecţiei clienţilor
 
Sursa: studiu al Deloitte la solicitarea CPBR