IMM-urile vor crea peste 600.000 de locuri de muncă în UE. În România, 2014 a fost anul start-up-urilor din IT şi învăţământ

Autor: Dana Ciriperu 19.01.2015

Comisia Europeană anticipează că firmele mici şi mijlocii vor crea în acest an peste 600.000 de locuri de muncă, iar 2015 va marca şi creşterea valorii adăugate din IMM-uri cu mai mult de 3 procente, potrivit unui studiu al Fundaţiei Post-Privatizare.

România se află pe locul 17 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte valoarea adăugată totală şi este pe ultimul loc la densitatea de IMM-uri active din Comunitatea Europeană. Datele ZF arată că în România sunt 24 de IMM-uri la o mie de locuitori, în timp ce media europeană trece de 40 de companii mici la mia de locuitori. Cu toate acestea, datele Fundaţiei Post-Privatizare arată că România se remarcă printr-o pondere bună a numărului de angajaţi care le plasează pe locul 8 din UE28.

 „Fundaţia Post-Privatizare continuă să promoveze mediul antreprenorial românesc, iar studiul de faţă reprezintă o confruntare necesară cu cifrele care îl caracterizează. Vedem o instabilitate a mediului de afaceri şi o disparitate între regiuni care au efecte adverse asupra întregului. Educaţia antreprenorială prin programe publice şi private joacă un rol esenţial în stimularea iniţiativei antreprenoriale şi în mitigarea şanselor de eşec a afacerilor, mai ales în condiţiile în care numărul de noi înmatriculări rămâne redus în urma crizei”, a spus Péter Barta, CEO al Fundaţiei Post-Privatizare.

Ponderea microîntreprinderilor din România în totalul de IMM-uri este de 88%, mai mică decât media de 92% din UE28, în timp ce  clasa de întreprinderi mici este mai consistentă decât în UE, respectiv 10,4% faţă de 6,4%. Ca domeniu de activitate, comerţul rămâne preponderent pentru IMM-urile din România cu un procent de aproape 40% din numărul total de firme, în timp ce media din UE este 28%.

Anul 2014 semnalează reorientarea antreprenorilor români înspre IT şi învăţământ în detrimentul agriculturii. Dintre sectoarele nefinanciare, cele mai populare sectoare de activitate pentru startup-urile româneşti în 2014 au fost învăţământul, cu 18,8% mai multe înmatriculări, informaţie şi comunicaţii, cu 8,94%, şi comerţul cu ridicata şi amănuntul, cu 5,38%.