„Timbrul de mediu a întors piaţa cu 20 de ani în urmă. Oamenii au ajuns să vândă maşini cu chitanţă de mână“

Autori: Bogdan Alecu , Mădălina Dediu Panaete 29.04.2014

Forma de calcul al timbrului de mediu intrat în vigoare în martie 2013 a susţinut înlocuirea importurilor de maşini cu normă de poluare Euro 3 şi 4 cu cele Euro 1 şi 2, în timp ce prin programul Rabla s-au casat maşini mai vechi de 20 de ani, ce circulau foarte rar sau deloc, dar s-a permis importul de maşini poluante ce pun în pericol siguranţa traficului şi cresc poluarea la nivel naţional.



Piaţa auto locală are un potenţial de creştere mult mai mare faţă de media europeană, dar în ultimii ani au fost implementate o serie de măsuri care să împiedice importurile de maşini vechi, măsuri care însă au eşuat.

„Introducerea taxei mediu a reuşit contrariul. Intro­du­ce­rea acestui timbru a blocat piaţa locală. În continuare se în­tâm­plă nişte lucruri care ne duc înapoi cu 20 de ani. Oamenii vând maşinile cu chitanţă făcută de mână doar ca să nu plătească taxa. Am închis porţile la maşinile Euro 3-4 şi am deschis către Euro 2 sau non-Euro“, a declarat Sorin Iacob, general manager la Eurotax, în cadrul conferinţei „Cheie, contact, sales! Cum relansăm industria auto din România?“, organizată de ZF în parteneriat cu Garanti Leasing, Colliers Inter­national şi Eurotax.

Forma actuală a timbrului de mediu a fost susţinută in­clu­siv de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Auto­mo­bile (APIA). Brent Valmar, vicepreşedintele asociaţiei, declara în luna ianuarie a anului trecut că formula timbrului de mediu este calculată după cerinţele Comisiei Europene şi că va reduce importurile de maşini poluante, în timp ce Dacia a susţinut creşterea taxei pentru maşinile Euro 3 şi 4 cu motoare diesel. Spre deosebire de formula anterioară, timbrul intrat în vigoare la 15 martie 2013 a micşorat taxa cu până la 90% pentru maşinile mai vechi de 15 ani.

„Anul trecut au intrat în jur de 221.000 de automobile second-hand.  S-a găsit o breşă în legislaţie şi lumea a intrat cu maşina în ţară prin partaj voluntar fără a mai plăti timbrul de mediu. Aproape 20.000 de maşini au intrat aşa. Intrările de maşini second-hand au început să scadă în primul trimestru al acestui an. Nu putem interzice importurile de maşini second-hand. Timbrul de mediu nu trebuie să fie o barieră, ci o taxă pe care cei care aduc maşini vechi în ţară să o achite. Probabil că există şi cumpărători pen­tru maşini second-hand“, a spus Adrian Gearâp, preşedintele Ad­mi­nistraţiei Fondului pentru Mediu (AFM). El a subliniat că Ministerul Mediului monitorizează cali­tatea aerului şi la nivelul marilor aglo­me­rări urbane noxele sunt în limite.

În condiţiile în care peste 70% din cele 221.000 de maşini importate anul trecut au o vechime mai mare de 8 ani, iar vârsta parcului auto naţional se îndreaptă spre 14 ani, creşte şi riscul unor incidente rutiere. Cu cât vârsta maşinii este mai mare, cu atât pot apărea defecte mai grave. Po­trivit datelor Eurotax, una din patru maşini de până la 11 ani are probleme la sistemul de iluminare, 8% au probleme cu sistemul de frânare şi 4,5% cu sistemul de direcţie.

„Avem cu 10% mai multe maşini cu vârsta cuprinsă între 6 şi 10 ani. E momentul ca şi clienţii să conştientizeze perico­le­le la care se expun. Cele mai comune defecte la o maşină apar la sistemul de iluminare, iar în timp apar şi alte pro­bleme, precum la sistemul de direcţie sau frânare. După şapte ani toate maşinile încep să piardă ulei sau există posibilitatea să piardă ulei sau poluează mai mult“, a spus Sorin Iacob.

România este pe primul  loc în Europa în cazul deceselor din accidente auto, 92 la 1 milion de locuitori, în timp ce în ţări precum Suedia sau Marea Britanie numărul acestora scade spre 28, respectiv 29.

Faptul că anul trecut importurile de maşini vechi au crescut cu aproape 27% faţă de anul precedent afectează inclusiv bugetul de stat, în opinia dealerilor auto.

Guvernul a decis să introducă de la 1 aprilie o nouă acciză de 7 eurocenţi pe litrul de carburant pentru a susţine bu­getul cu aproximativ 500 mil. euro anual, în timp ce în ul­timii trei ani statul a pierdut peste 850 mil. euro numai din neîn­casarea TVA-ului pentru maşinile importate la mâna a doua. „În urma importurilor de maşini la mâna a doua creşte evaziunea fiscală nu numai prin neplata TVA, ci şi prin neplata altor taxe precum CAS, şomaj sau impozit pe profit pe care un dealer autorizat este obligat să le plătească“, a subliniat Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, companie ce deţine dealeri ai Opel, Mazda, Citroën, Suzuki şi Volkswagen.

România trebuie să accelereze atragerea de fonduri euro­pene, acestea susţinând atât mediul de business cât şi cel al construcţiilor, ce pot susţine, la rândul lor, atât vânzările de maşini noi, cât şi pe cele de camioane.

„România trebuie să susţină atragerea de fonduri euro­pene. Cu acestea se pot construi proiecte de infastructură şi im­plicit pot creşte vânzările de camioane specializate. Vân­ză­rile din România sunt dominate de camioanele pentru tran­spor­turi de bunuri, în timp ce în Suedia, spre exemplu, seg­men­tele sunt mult mai echilibrate între ele“, a spus Sigurd Wan­del, managing director la Volvo Group Trucks România.

De asemenea, creşterea firmelor de leasing este susţinută de companiile ce apelează la fonduri europene.

„Anul acesta, pe lângă faptul că este an electoral va trebui să avem mai multă grijă şi la felul cum absordim fondurile UE (...) şi pentru mediul de business sfatul este ca deciziile luate să fie sustenabile. Noi firmele de leasing am văzut în jumătatea anului trecut o întârziere a luării deciziei în mediul de business.Astfel,  piaţa de leasing a scăzut cu 9% anul trecut faţă de 2012 . Anul acesta nu trebuie să mai existe întârzieri şi mai ales răzgândiri în mediul de business“, a spus Oana Stoenescu, director vânzări Garanti Leasing.

România ocupă ultimul loc în exerciţiul financiar 2007-2013 în ceea ce priveşte absorbţia de fonduri europene, cu un procent de 37%, faţă de 48% în cazul Slovaciei sau până la 78% în cazul Estoniei.
 

Constantin Stroe, preşedinte, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM)

Oana Stoenescu, director vânzări, Garanti Leasing

Sigurd Wandel, managing director, Volvo Group Trucks România

Nicolae Sorescu, director divizia auto, Rădăcini Grup

Adrian Gearâp, preşedinte, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM)

Florin Ciobanu, project manager, platforma de anunţuri online Autopro.ro

Sorin Iacob, general manager, Eurotax

Eugen Măciucă, brand manager, New Kopel Used Car Sales