Povestea uriaşului din bucătăria suedeză: Cum a apărut ideea ca IKEA să vândă mâncare

Autor: Bogdan Cojocaru 17.10.2013

Cu vânzări anuale de aproape două miliarde de dolari, divizia IKEA Food rivalizează cu marile lanţuri de restaurante. Compania estimează că anul acesta 700 de milioane de oameni vor mânca într-unul din restaurantele celor 300 de magazine pe care lanţul suedez de mobilă le are în întreaga lume, scrie The Wall Street Journal.

Când Ikea a decis să vândă şi alimente, a ales să o facă în acelaşi fel în care comercializează mobila, adică un număr redus de produse standard, ieftine, vândute în cantităţi mari. Spre exemplu, anul acesta speră să vândă 150 de milioane de chifteluţe.

Eforturile pe latura alimentară au început în urmă cu 30 de ani, când pe atunci şeful de magazin Sören Hullberg a primit însărcinarea de a înfiinţa un departament de alimente. Fondatorul Ikea, Ingvar Kamprad, se temea că prea mulţi clienţi se perindau printre rafturi cu stomacul gol. Magazinele Ikea sunt uriaşe, iar vizitatorii pot obosi uşor după plimbări de mai multe ore în căutarea mobilei. Hullberg îşi aminteşte că i s-a spus să vină cu un plan în întregime suedez şi în linie cu politica preţurilor mici aplicată de companie. Soluţia: somon, friptură de vită, friptură de ren afumată – alimente abundente în Suedia şi, bineînţeles, mult iubitele chifteluţe suedeze. Magazinelor din fiecare ţară li se permitea să aleagă un articol cu specific local pentru a condimenta meniul. Meniul a evoluat cu timpul, iar acum magazinele individuale au mai multă libertate de decizie. Însă, în general, oferta este destul de limitată.

„Am convenit asupra a cinci feluri doarece nu poţi avea în meniu 25 de feluri într-un magazin care ar trebui să servească 5.000 de clienţi sâmbăta. Oaspeţilor nu le-ar fi uşor să aleagă, iar personalului nu i-ar fi uşor să aducă alimentele. Şi stocurile ar fi prea mari”, a explicat Hullberg.