Cel mai slab an de criză pentru „regele asfaltului“ Dorinel Umbrărescu: Profitul s-a înjumătăţit

Autor: Andreea Neferu 22.05.2013
Cele două firme de construcţii controlare de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB şi Tehnostrade, au avut anul trecut afaceri cumulate de 1,2 miliarde de lei (261 milioane de euro) şi profituri nete de 167,5 milioane de lei (37,6 milioane de euro).
 
Rulajul celor doi construc­tori a scăzut cu circa 14% în lei faţă de 2011, iar pro­fitul net a înregistrat un declin de 41% în lei, arată calculele ZF pe baza da­telor tran­smise de companie şi de la Ministerul de Finanţe.
 
Astfel, re­zul­tatele fi­nan­ciare ale celor două firme de construcţii sunt cele mai slabe de după izbucnirea crizei. Cu toate acestea, cei doi constructori bă­că­uani s-au numărat în ultimii ani printre cei mai profitabili jucători din întreaga eco­nomie: în cei patru ani de criză (2009-2012), Spedition UMB şi Teh­nos­trade au generat profituri nete cu­mu­late de peste 256 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza da­telor de la Ministerul de Finanţe.
 
Spedition UMB şi Tehnostrade, două dintre cele mai active firme locale de construcţii, care au construit în ul­timii ani bucăţi de autostradă şi au rea­bilitat drumuri naţionale, au fost direct afectate de scăderea volumului de in­ves­tiţii publice, iar acest lucru s-a văzut cel mai bine în marja de profit, care a scă­zut astfel de la circa 21% în 2011 la 14% anul trecut.
 
Cea mai mare parte a veniturilor fir­melor lui Umbrărescu este generată de contractele de construcţii de auto­străzi, reabilitări de drumuri naţionale, desză­peziri sau întreţineri de şosele, încheiate cu Compania Naţională de Auto­străzi şi Dru­muri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR). Acest lucru este de­mon­strat şi de faptul că firmele lui Um­bră­res­cu au încasat anul trecut cei mai mulţi bani de la CNADNR, apro­ximativ 145 mil. euro, pen­tru lu­cră­ri precum auto­stră­zile Timişoara-Lugoj (lot 1) sau Moara Vlăsiei-Ploieşti, dar şi pen­tru rea­bilitări de drumuri, desză­peziri sau con­strucţia centurii munici­piu­lui Rădăuţi. Cele două firme ale lui Um­brărescu au circa 1.400 de angajaţi, însă cea mai mare parte a personalului este înregistrată pe compania Teh­no­strade, în cadrul firmei-fanion Spe­di­tion UMB lucrând doar 37 de angajaţi în 2012. În acest context, fiecare dintre an­gajaţii Spedition UMB a generat anul trecut un profit net de circa 570.000 de euro.
 
O explicaţie pentru faptul că o firmă cu doar 37 de angajaţi reuşeşte să-şi adjudece contracte de anvergură, unde în mod normal lucrează chiar şi câteva sute de muncitori pe proiect, este faptul că în majoritatea licitaţiilor Spe­dition UMB participă în asociere cu cea­laltă firmă a lui Umbrărescu, Teh­no­strade, pe care erau înregistraţi la fina­lul anului trecut peste 1.360 de an­ga­jaţi, potrivit informaţiilor ZF.
 
Vrea autostrăzi în concesiune
 
Umbrărescu, unul dintre cei mai dis­creţi oameni de afaceri din con­struc­ţii, este şi singurul român care s-a încu­metat să-şi depună candidatura, fără a se asocia cu jucători străini, pentru con­ce­siunea a trei autostrăzi, Co­marnic-Braşov, Craiova-Piteşti, res­pectiv inelul de centură sud al Capitalei, cu o valoare cu­mulată estimată la aproa­pe 5 mld. euro. Totodată, firmele lui Um­brărescu sunt primele care au reuşit să finalizeze un tronson de autostradă înainte de ter­me­nul con­tractual. Astfel, în toamna anului trecut, primii 9,5 kilometri din auto­strada Timişoara-Lugoj, construiţi de Spe­dition UMB şi de Tehnostrade alături de italienii de la Carena pentru circa 50 mil. euro, au fost des­chişi cir­cu­la­ţiei cu mai bine de jumătate de an înainte de termenul stipu­lat în con­trac­tul semnat cu CNADNR.
 
Umbrărescu aşteaptă acum şi re­zul­tatele unor licitaţii de câteva sute de mi­lioane de euro pentru construcţia de autostrăzi pe Coridorul IV paneu­ro­pean, pentru care a depus oferte.  
 
Firmele lui Um­bră­rescu au cu­nos­cut pe timp de criză o ascen­siune puternică, cul­minând în 2009, când businessul Spedition UMB şi Tehnostrade ajun­gea la peste 370 de milioane de euro, în timp ce profitul net cumulat se ridica la peste 85 de mi­lioa­ne de euro, ceea ce înseamnă o marjă de circa 23%.
 
Companii evaluate la 315 mil. euro
 
Spedition UMB şi Tehno­stra­de se numără printre cele mai valoroase companii de construcţii din România, fiind evaluate anul trecut la 176 de milioane de euro, res­pec­tiv 139 de milioane de euro, potrivit anua­rului „100 cele mai valoroase com­panii din România“, realizat de Ziarul Financiar în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners.
 
Reprezentanţii companiilor Spe­dition UMB şi Tehnostrade nu au răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF legată de reducerea cifrei de afaceri şi a profitul firmelor în 2012.
 
Reducerea investiţiilor publice în 2012 s-a resimţit şi în businessul altor con­structori locali. Hidroconstrucţia, un alt colos cu acţionariat românesc de pe piaţa construcţiilor, a raportat anul tre­cut afaceri în scădere cu aproape 40%, până la circa 140 de milioane de euro, în timp ce profitul net a scăzut cu două treimi, la puţin peste 4 mil. euro.