Decizie şoc a Transporturilor: Sunt admise firme cu afaceri de 20 mil. euro pentru CFR Marfă

Autor: Mirabela Tiron 16.05.2013

Statul a micşorat limita minimă a cifrei de afaceri pentru participanţii la privatizarea CFR Marfă, de la 100 mil. euro la 20 mil. euro, ceea ce ridică semne de întrebare privind puterea financiară a unui cumpărător capabil să administre­ze compania de stat cu afaceri de 261 mil. euro.

Relaxarea condiţiilor de participare nu a fost explicată de Ministerul Transpor­turilor. Deşi premierul Vic­tor Ponta şi Relu Fe­nechiu, ministrul transporturilor, au declarat de mai multe ori că vor un investitor „puternic“, „se­rios“, cu „istoric“, acum, prin schim­barea acestei condiţii se pot înscrie companii dintr- o ligă mai mică a transportatorilor.

Din acest proces de privatizare lipseşte trans­parenţa, dat fiind că în prima etapă ministerul nu a oferit o descriere a celor trei investitori îns­crişi, cărora nu li s-a făcut publică nici măcar cifra de afaceri şi nici nu explică contextul care a dus la o decizie precum cea de schimbare a nivelului minim al cifrei de afaceri solicitate.

Asocierea formată din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi compania franceză Systra încasează de la stat 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă. Cele trei firme nu au explicat de ce au sfătuit statul să reducă criteriile de admitere în licitaţie. Guvernul a cheltuit 2,5 mil. lei pentru promovare, dar în loc de zece firme puternice aşteptate au venit doar trei.