Bogdan Cojocaru, editor Business Internaţional: O criză de ipocrizie

Autor: Bogdan Cojocaru 21.12.2012

Încotro ne duce criza? Spre mall-uri, pe unii, doar pentru a gusta din strălucirea şi exuberanţa marilor branduri. La vânzătorii de electronice şi de telefoane mobile, iar cine ajunge aici nu se mulţumeşte doar să guste, ci cumpără. Se cumpără şi cele mai scumpe şi sclipitoare gadgeturi în Capitală, o Capitală parcă mai împodobită şi mai strălucitoare ca niciodată. Dacă se cumpără, înseamnă că sunt bani, iar dacă străluceşte, Bucureştiul este un oraş prosper. Cei care se lasă păcăliţi de sclipirile artificiale exclamă: Care criză? Dar nu văd în întuneric, unde mişună tot mai multele creaturi născute sau transformate de criză.

Casele de pariuri şi jocuri de noroc înfloresc aproape la fiecare colţ de stradă, semn că munca, şi aşa puţină, nu mai este o modă, iar oamenii vor venituri rapide. Înfloresc şi lanţurile de retail, pentru că oamenii preferă să economisească şi cea mai mică sumă.

Departe de strălucirea Bucureştiului oraşe întregi sunt moarte şi pline de şomeri. Magazinele second-hand sunt mai pline ca niciodată, târgurile de vechituri tot mai întinse, iar dărâmăturile sunt tocate sistematic de căutătorii de fier vechi. Prin păduri mişună culegătorii de ciuperci şi fructe şi foştii paznici ai fermelor au devenit cei mai înrăiţi braconieri. O parte din banii astfel obţinuţi ajung în cârciumi sau, în cel mai bun caz, la vânzătorii de electronice şi de telefoane mobile. Este criză, economică, dar, cel mai grav, una a ipocriziei.