Baronul cafelei din Austria completează portofoliul Kandia cu ciocolata elveţiană de lux Heidi

Autor: Mădălina Dediu Panaete 10.12.2012

Kandia Dulce, cel mai mare producător de ciocolată de pe piaţa locală, deţinut de familia austriacă Meinl, va prelua rivalul mai mic Heidi Chocolat, deţinut de elveţienii de la Läderach, şi îşi consolidează în acest fel poziţia de lider. Prin această tranzacţie, Kandia intră pe segmentul superior de preţ.

Cele două companii îşi vor păstra independenţa juridică şi vor fi coordonate de KEX Confectionery Group, entitate nou-creată.

"Heidi şi Kandia Dulce vor rămâne separate din punct de vedere operaţional. Nu se pune problema restructurărilor de personal", au afirmat reprezentanţii KEX Confectionery Group, companie nou-creată în proprietatea căreia vor intra cele două companii şi care are aceiaşi acţionari ca şi Kandia Dulce.

Cu această preluare, Kandia ajunge să controleze trei fabrici (toate în Bucureşti). Kandia Dulce şi Heidi erau singurii doi producători locali după ce piaţa de 300 de mil. euro a fost invadată de companii multinaţionale preum Kraft Foods şi Mars, iar fabrica Poiana, unde se producea cel mai cunoscut brand românesc de ciocolată, a fost închisă.

Cifra de afaceri cumulată a celor două companii se ridică la aproximativ 43 mil. euro.

O tranzacţie de peste 10 milioane de euro

Analiştii spun că o companie de pe această piaţă ar putea avea o valoare apropiată de cifra de afaceri şi doar dacă compania este în lichidare se iau în considerare activele.

Astfel, Heidi Chocolat ar putea fi evaluată la 14-15 mil. euro, având în vedere că cifra de afaceri a companiei a fost anul trecut de 14,4 mil.euro şi a avut o pierdere de 1,3 mil. lei.

Tranzacţia urmează să fie aprobată de Consiliul Concurenţei, cel mai probabil la începutul anului viitor. Însă după ce vor obţine aprobarea conducerea firmelor va rămâne neschimbată şi ele vor raporta către compania-mamă KEX Confectionery, potrivit informaţiilor oferite de companie.

Reprezentanţii companiei nu au precizat care a fost valoarea deal-ului.

"În primul rând tranzacţia trebuie aprobată de Consiliul Concurenţei şi nu putem da detalii până atunci", a afirmat Mihuţ Crăciun, directorul general al Kandia Dulce. Kandia Dulce nu este la prima tranzacţie, în condiţiile în care la sfârşitul anului trecut a cumpărat businessul local Supreme Chocolate, producătorul ciocolatei Primola, tranzacţie evaluată de analişti la 15-20 de milioane de euro.

Atunci, fraţii libanezi Jihad şi Johnny Jabra au vândut către austrieci business-ul înfiinţat la începutul anilor '90, care avea ca principale branduri ciocolata Primola, Anidor şi Novatini, dar şi biscuiţii Ulpio.

Înapoi la Kandia

Deşi Kandia s-a menţinut ca unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţă, la începutul anului 2007, familia Meinl decide să iasă din businessul Kandia Excelent pe care îl deţinea atunci şi vinde afacerea către producătorul mondial de dulciuri Cadbury pentru aproximativ 100 mil. euro. Îşi răscumpără însă businessul trei ani mai târziu pentru un preţ de trei ori mai mic.

Heidi Chocolat, ale cărei produse sunt situate pe segmentul premium de preţ, a fost înfiinţată în anul 1994 şi deţine o unitate de producţie în oraşul Pantelimon, judeţul Ilfov, dar şi un magazin specializat pe produsele din ciocolată situat lângă fabrică.

În portofoliul companiei, care are peste 350 de angajaţi, se găseşte atât ciocolată tablete (Heidi Gourmette, Grand'Or), dar şi praline şi batoane de ciocolată. De cealaltă parte, Kandia are un portofoliu de branduri mai variate, de la batonul de ciocolată Rom la tablete Kandia şi Primola şi de la prăjitura Măgura la bomboanele Sugus.

Întrebat în urmă cu o lună de ZF dacă a primit vreo ofertă de vânzare a companiei, Erwin Vondenhoff, directorul general al Heidi, a spus că nu este în măsură să răspundă acestei întrebări, ci compania Läderach.

În ultimii ani, produsele Heidi au ajuns cu precădere pe pieţe internaţionale ca Austria, Rusia sau Thailanda.

Aproximativ 50% din producţia din fabrica din Pantelimon ajung la export, comparativ cu 10% în 2008. Acest lucru a ajutat la menţinerea sau chiar creşterea afacerilor companiei, având în vedere că consumul de ciocolată din România a avut de suferit odată cu venirea crizei.

Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe, Heidi Chocolat a avut anul trecut o cifră de afaceri de 61 mil. lei (14,4 mil. euro), iar directorul companiei spunea că pentru anul acesta aşteaptă afaceri de 72 mil. lei (16,5 mil. euro).