Afaceri pe două roţi: românii cumpără anual biciclete de 45 mil. €, iar exporturile de componente au creat o industrie de 200 mil. €

Ziarul Financiar 09.12.2012

În România se vând biciclete de circa 45 de milioane de euro, anul acesta creş­terile înregistrate de marii jucători din piaţă fiind nesemnificative faţă de anul trecut. Deşi este un domeniu cotat cu mult potenţial, lipsa unei infrastructuri adecvate îi ţine încă departe pe mulţi cum­părători de mersul pe două roţi. Între timp însă, la fel ca în cazul multor alte industrii, com­paniile locale au valorificat pieţele externe, mult mai prietenoase cu bicicliştii, aşa că azi România are o industrie de componente şi accesorii pentru biciclete de 200 de milioane de euro, fiind a treia cea mai importantă piaţă la nivelul UE.

Lucian Contraş, director general adjunct al Eurosport DHS, unul dintre cei mai importanţi producători de biciclete din România, spune că deşi pe piaţa bicicletelor începutul anului a fost promiţător, situaţia s-a schimbat în a doua parte a lui 2012.

„În 2012, începutul de an a fost promiţător, cu o creştere a pieţei de aproape 10% ca unităţi vândute. Din păcate, după jumătatea sezonului, prin luna iulie, s-a simţit o scădere sensibilă comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, astfel încât per total an creşterile au fost nesemnificative“, spune şeful Eurosport DHS.

Anul trecut au fost vândute 375.000 de biciclete, la un preţ mediu pe ţară de 120 euro, potrivit raportului European Bicycle Market. Lucian Contraş spune însă că piaţa de biciclete este evaluată la circa 250.000 - 260.000 unităţi vândute în acest an. La nivel naţional nu există date statistice oficiale actualizate, ultimele informaţii de pe site-ul INS fiind pentru anul 2007, când în România erau 23,3 biciclete la o sută de gospodării, ceea ce înseamnă că parcul de biciclete număra la momentul respectiv circa 1,8 milioane unităţi. Cu o infrastructură bună, Contraş crede că anul viitor piaţa ar putea ajunge la 300.000 de unităţi. El nu oferă însă date despre valoarea industriei locale de biciclete.  Mircea Colotela, country manager Velorbis România, companie intrată pe piaţa locală în 2010, spune că deşi nu există date centralizate strict în privinţa industriei de biciclete, este o certitudine faptul că „de la an la an piaţa creşte, iar potenţialul de dezvoltare rămâne deschis pentru mulţi ani de acum înainte“.

Afacerile cresc susţinute de export

Eurosport DHS, producătorul de biciclete controlat de investitori chinezi şi germani, a vândut în primele nouă luni ale acestui an 103.000 biciclete pe piaţa internă, iar apro­xi­mativ 175.000 de unităţi au mers către export.

„Numărul de biciclete vândute a crescut în primul rând datorită creşterii comenzilor pentru export şi începerii producţiei de e-bike-uri (biciclete electrice) destinate pieţei europene“, spune Lucian Contraş. La sfârşitul primelor nouă luni ale acestui an cifra de afaceri obţinută de companie a depăşit pragul înregistrat anul trecut, de 110 mil. lei, valoarea estimată a businessului pentru întreg anul 2012 fiind de 125 mil. lei.

Dincolo de producţia de biciclete pentru export, cererea din pieţele externe a dus la formarea unei adevărate industrii locale de componente sau accesorii.

Astfel, anul trecut această piaţă a fost evaluată la 200 milioane euro, ceea ce a clasat ţara noastră pe locul trei în UE, cu o cotă de piaţă de 15%, puţin în urma Germaniei (cotă de piată la nivel european de 16%).

Anul trecut au fost produse pe plan local 422.000 de biciclete, România situându-se pe locul opt în UE, fiind devansată de Bulgaria, unde au fost fabricate 642.000 unităţi, potrivit raportului European Bicycle Market.

Ce biciclete preferă românii

Printre cele mai cumpărate tipuri de bi­ciclete sunt cele mountain bike şi full sus­pension, precizează reprezentantul Euro­sport DHS, care spune că în general adolescenţii achiziţionează aceste biciclete sport.

De aceeaşi părere este şi Mircea Colotela, care susţine că la nivel de piaţă cele mai cerute sunt în continuare bicicletele de munte, tinerii şi bărbaţii fiind principalii cumpărători. Preţul mediu al unei biciclete Velorbis vândute pe piaţa locală este de 5.500 - 6.000 lei, bicicletele fiind realizate integral manual în fabrica Velorbis din Germania.

Preţurile variază substanţial faţă de cele ale producătorului Eurosport DHS care deţine o fabrică la Deva. Astfel, preţul final în magazin pentru o bicicletă de adulţi este în medie de 600 lei, iar o bicicletă pentru copii costă aproximativ 350 lei, spune repre­zentantul Eurosport DHS. El este de părere că din cauza infrastructurii slabe, în România „bicicleta încă nu este considerată un mijloc alternativ mai ieftin şi ecologic de transport urban, aşa cum se întâmplă în ţările din vestul Europei“. 

De asemenea, oficialul Velorbis crede că industria de biciclete este afectată de lipsa unei infrastructuri adecvate la nivel naţional.