Clienţii firmelor de asigurări de viaţă au anulat poliţe record de 72 mil. euro anul acesta

Autor: Ciprian Botea 06.12.2012

Zeci de mii de români şi-au reziliat anul acesta poliţele de viaţă sau şi-au retras o parte din banii strânşi în conturile de asigurare din cauza scăderii veniturilor, astfel că răscumpărările plătite de asigurători în perioada ianuarie-septembrie au crescut cu 10% şi au ajuns la 317 milioane de lei (72 mil. euro), potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).

Circa trei sferturi din plăţi, respectiv 228 milioane de lei (52 mil. euro), au fost efectuate de asigurători cu titlul de răs­cumpărări totale, ceea ce înseamnă că deţinătorii poliţelor respective au renunţat complet la relaţia cu compania de asigurări. Creşterea volumului de poliţe anulate vine în contextul în care presiunea pe asigurători se mai diminuase anul trecut pe fondul aşteptărilor de revenire a economiei.

"Este normal ca oamenii să răscumpere aceste poliţe pentru că au nevoie de bani în condiţiile în care perspectivele economice nu sunt foarte bune. Practic, clienţii au fost forţaţi să apeleze la această sursă de venit pentru că în momentul în care o poliţă este răscumpărată anticipat există anumite costuri", comentează Bogdan Andriescu, pre­şedintele asociaţiei brokerilor de asigurări UNSICAR.

Asigurările de viaţă sunt încheiate de obicei pe termen lung, iar dacă poliţa este răscumpărată în primii ani după constituire, clienţii primesc de obicei o sumă mult mai mică decât banii investiţi efectiv deoarece costurile de administrare nu sunt distribuite egal pentru întreaga perioadă de derulare a poliţei, ci sunt concentrate în primii ani. În plus, orice poliţă de asigurare are şi o componentă de protecţie, iar costul acesteia se reţine tot din prima plătită.

Despăgubirile plătite de asigurători cu titlul de răscumpărări totale şi parţiale au explodat în criză pe fondul scăderii veniturilor, creşterii şomajului şi în condiţiile în care clienţii au devenit tot mai speriaţi de scăderea randamentelor din investiţii. Scăderea randamentelor s-a oprit în ultimul an şi trendul chiar a fost reversat, dar nevoia de lichidităţi a clienţilor se reflectă în continuare în volumul poliţelor anulate.

Cele mai mari sume au fost achitate pentru poliţe de tip unit-linked (asigurări de viaţă cu componentă investiţională), volumul acestora ridicâdu-se după primele nouă luni la 190 milioane de lei (43 mil. euro). Spre deosebire de asigurările de viaţă tra­diţionale, pentru care asigurătorul garantează un randament minim, în cazul poliţ­elor unit-linked clienţii îşi asumă întregul risc investiţional.

De altfel, după o creştere explozivă în perioada anterioară crizei vânzările de asigurări unit-linked au intrat pe o direcţie de scădere în ultima perioadă, pe fondul volatilităţii ridicate a burselor clienţii devenind mult mai atenţi la produsele care le garantează valoarea capitalului investit.

Astfel, după primele nouă luni din acest an subscrierile din poliţe unit-linked au scăzut cu 5% şi au ajuns la 441 milioane de lei. "La asigurările unit-linked nu cred că o să vedem prea repede un reviriment", afirmă Andriescu. Mai mult, el spune că se aşteaptă ca anul viitor răscumpărările de poliţe să continue să crească în condiţiile în care economia nu dă semne de revenire.

Subscrierile companiilor de asigurări de viaţă au stagnat în primele nouă luni la 1,3 miliarde de lei (293 mil. euro), în timp ce despăgubirile plătite au însumat 539 milioane de lei (122 mil. euro). Răscumpărările anticipate au reprezentat astfel 59% din totalul despăgubirilor.

Pe lângă scăderea randamentelor şi nevoia de lichidităţi a clienţilor, un rol important în decizia acestora de a-şi anula poliţele de asigurare l-a avut şi consultanţa neadecvată primită în momentul încheierii contractului. Mulţi agenţi de asigurare au promovat aceste poliţe ca fiind simple produse de economisire, iar clienţii s-au speriat în momentul în care au descoperit că sumele din cont încep să scadă.

Asigurările de viaţă, o piaţă de o jumătate de miliard de euro, reprezintă sub o cincime din piaţa totală de asigurări, adică la jumătate faţă de ponderea înregistrată în multe ţări din regiune.

Asigurătorii încearcă în acest context să-şi dezvolte businessurile prin produse noi, dar mai ales prin canale de distribuţie noi. Băncile s-au transformat în criză într-unul din canalele principale prin care sunt vândute asigurările de viaţă, aproximativ 25% din poliţe fiind cumpărate acum de clienţi de la ghişeele bancare.