Citibank renunţă la businessul de consumer din România

Autor: Ciprian Botea 05.12.2012

Citibank, sucursala locală a gigantului financiar american Citi, renunţă la portofoliul de clienţi persoane fizice şi se gândeşte să caute un cumpărător pentru acesta în contextul unei noi strategii a grupului care vizează concentrarea la nivel local doar pe afacerile corporate.

"Portofoliu de retail al Citbank nu va putea să atingă suficient de repede, dimensiunea şi profitabilitatea de care compania are nevoie având în vedere actualul context economic. Din acest considerent, este mai eficient ca Citi să îşi dedice eforturile diviziei destinate persoanelor juridice din România, segment pe care banca este puternică", au declarat reprezentanţii băncii.

Citibank nu a avut nici până acum pretenţii mari pe piaţa românească de retail, însă a investit în tehnologie şi a preluat o parte din aplicaţiile dezvoltate de grup pentru a putea deservi şi un segment de clienţi persoane fizice, încercând să compenseze absenţa unei reţele teritoriale acoperitoare prin dezvoltarea unei platforme de online banking.

Citi este a doua bancă după britanicii de la Royal Bank of Scotland care renunţă la businessul de retail pe piaţa locală. RBS chiar a încercat în trecut să iasă complet de pe piaţa locală, dar în lipsa unui cumpărător a decis să revină la profilul de bancă corporate şi să renunţe doar la portofoliul de persoane fizice.

Grupul american Citi se află sub presiunea reducerii costurilor şi se aşteaptă ca noua strategie să-i aducă grupului economii de 900 mil. dolari (700 mil. euro) la nivel global.

Numărul angajaţilor care urmează să fie disponibilizaţi la nivel global este de circa 11.000, potrivit Wall Street Journal. Citi va ieşi din businessul de retail şi din Turcia, Pakistan, precum şi de pe câteva pieţe din America de Sud.

Banca locală are în prezent 460 de angajaţi, dar deocamdată nu a precizat dacă vor exista restructurări ca urmare a noii strategii a grupului. "Facem demersurile necesare ca rezultatul final să aibă un impact minim asupra angajaţilor şi clienţilor noştri", au precizat reprezentanţii Citi.

Totodată, spun aceştia, în peri­oada următoare nu vor exis­ta modificări în ceea ce priveşte felul în care sunt deserviţi clien­ţii persoane fizice şi în felul în care sunt conduse operaţiunile locale de retail.

Citi este prezentă pe piaţa românească din 1996 şi afirmă că această decizie nu va afecta angajamentul băncii faţă de România, urmând ca pe viitor să îşi dezvolte operaţiunile destinate clienţilor companii mari, instituţii financiare şi întreprinderi mici şi mijlocii.

Decizia de a ieşi de pe retail vine în contextul în care banca a dezvoltat în ultima perioadă o serie de parteneriate pentru a facilita accesul clienţilor persoane fizice la propriile conturi. Astfel, americanii au încheiat în primăvară un parteneriat cu Credit Europe, iar deţinătorii de carduri emise de Citi pot lua bani de la cele 170 de ATM-uri ale turcilor fără să plătească comision de retragere. Un acord similar a fost încheiat şi cu procesatorul de carduri Euronet.

Citibank se situa la finalul anului trecut pe locul 14 în sistemul bancar local, având sub administrare active de 5,7 miliarde de lei şi o cotă de piaţă de 1,6%. Banca a avut în 2011 un profit net de 117 milioane de lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.