Universul Gheorghiu/ de Anamaria Smigelschi
Acum unsprezece ani, în dimineaţa zilei de 11 decembrie 2001, s-a stins din viaţă după o scurtă şi umilitoare suferinţă Ion Alin Gheorghiu. "Nu ştiu dacă sunt un pictor mare, sau ceea ce se înţelege printr-un pictor mare - spunea el. Oricum pictura mea e singulară, ruptă de celelalte picturi. Asta numai în aparenţă, în fond sunt un clasic. Am impresia că mă ascund în pânzele mele şi privesc, prin crăpături, lumea."
Profesorul şi criticul de artă Dan Grigorescu era de părere că descoperă în arta lui Alin Gheorghiu "Un univers clădit cu mare onestitate spirituală, cu o prospeţime a privirii, cu o putere de a înţelege sensurile lăuntrice ale lucrurilor. A iubit deopotrivă regula ce corectează emoţia şi emoţia ce înmlădie regula. Echilibrul desăvârşit al emoţiei şi logicii dă măsura dintre valorile fundamentale ale artei şi ale atitudinii morale a lui Alin."
Artă care nu descrie, ci reface, pictura lui Gheorghiu, generic denumită, de la o vreme (1970) GRĂDINĂ SUSPENDATĂ, unde morfologii şi forme naturale - sămânţă, floare, fruct - explodează în deformări de structuri antrenând concentric unde de propagare infinit reverberate, se adună mai apoi după 1985 în COMPOZIŢII fără titlu, alcătuiri organice din aceleaşi forme-arhetip sudate într-un tot unitar, cu sentiment sacru, o variantă a muntelui ca imagine a lumii, ca imagine a legăturii pământ-cer. Filiaţia din icoana pe sticlă e o evidenţă nu numai prin cromatică, ci şi prin desenul prezent mereu, osatură coordonatoare a formelor sale. Candoarea umilului iconar anonim, "bătăile lui de inimă", se simt în pictura lui Gheorghiu, auresc imaginea cu lirism şi armonie.
Gheorghiu nu poate fi încadrat în nici un curent, printr-o operă de o vastitate copleşitoare el a zidit o lume paralelă, credibilă, o altă realitate bazată pe legi precise, ruptură şi echilibru.
Dar până la urmă destinul a decis.
Aşa că pictura mea e o variantă posibilă.
Putea să fie alta, dar în nici un caz nu e o invenţie.
E o observaţie."