În Franţa criza a ocolit publicitatea video, care îşi continuă ascensiunea

Autor: Andreea Mindrila 02.12.2012

Internetul devine din ce în ce mai mult "videonet", iar piaţa de publicitate online se reconfigurează pentru a răspunde acestei cereri. În Franţa, industria de publicitate online a resimţit criza economică, scrie Le Figaro.

Astfel, deşi primul semestru a fost dinamic iar componentele de display (bannere) şi search au crescut cu mai mult de 5%, luna septembrie a marcat o inversare a acestui trend, conducând la scăderea investiţiilor în publicitate, focusate până în prezent pe canalele tradiţionale de media, print şi display. În acest context, sumele brute investite în publicitatea de tip display în Franţa au scăzut cu 5,6% în luna noiembrie, potrivit Kantar Media.

Singura componentă a publicităţii online care continuă să crească este publicitatea video, piaţa fiind evaluată în acest an la 100-120 de milioane euro, comparativ cu 2010 când valoarea industriei era de doar 30 milioane euro. În perioada următoare această componentă a online advertising-ului va continua să se dezvolte, susţinută de platformele video de tipul YouTube şi de site-urile care permit vizionarea porgramelor difuzate deja la televizor.

"Internetul este din ce în ce mai mult videonet", spune Phillippe Besnard, şeful Specific Media în regiunea Europa Continentală. Specific Media este o agenţie americană de publicitate care a răscumpărat anul trecut reţeaua de socializare Myspace. Site-urile, inclusiv cele de mass media, au înţeles acest lucru şi şi-au majorat investiţiile în publicitatea video pentru a răspunde cererii venite din partea advertiserilor.

Pe internet, publicitatea video este adesea extensia campaniilor publicitare televizate. Astfel, în două cazuri din trei, publicitatea video este "in-banner", adică face parte din formatul clasic de publicitate, reluând 20 de secunde din spotul difuzat pe micul ecran. Un alt format de video advertising este cel "in-stream", publicitatea fiind difuzată la începutul sau la sfârşitul unui conţinut video cautăt de utilizator.

Herve Brunet, preşedintele şi fondatorul Sticky Ads Tv, una dintre primele agenţii care au folosit formatul de publicitate in-stream în Franţa, spune că "utilizarea acestor formate depinde de ceea ce îşi doreşte advertiserul să obţină. Formatul in-stream contribuie la creşterea notorieţăţii, în timp ce prin utilizarea formatului in-banner mesajul transmis atinge un public mult mai numeros".

Avantajul publicităţii video este că se "impune" utilizatorului, care trebuie să vizioneze spotul înainte de a vedea materialul pe care îl doreşte. Astfel, impactul acestui tip de publicitate este mult mai mare, ceea ce explică şi preţurile mai ridicate. În acest context, preţurile în publicitatea video variază între 15-20 de euro pentru o mie de utilizatori care au vizionat spotul respectiv, un nivel mult mai ridicat comparativ cu preţurile plătite pentru publicitatea tradiţională, care continuă să scadă. În prezent, în funcţie de locul amplasării bannerelor publicitare pe site, tarifele variază între 1- 5 euro pentru o mie de utilizatori care au urmărit mesajul.