Adrian Porfir, Megaprofil: Ne concentrăm pe profit şi cash-flow în condiţiile riscului de neîncasare care a revenit în piaţă

Autor: Andreea Neferu 27.11.2012

Producătorul de materiale de construcţii Megaprofil, controlat de grupul belgian Joris Ide, şi-a majorat cifra de afaceri din primele nouă luni ale acestui an cu 10%, până la peste 21 de milioane de euro.

"Creşterea vine în special din vânzările la export, unde am depăşit cu 60% nivelul realizat anul trecut", a declarat Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Grup.

Compania trimite produse în special în ţările din regiune, precum Serbia, Ungaria, Croaţia, Bosnia, Ucraina, Muntenegru, Kosovo, Macedonia şi Republica Moldova, potrivit informaţiilor ZF, iar în 2011 exporturile au generat un sfert din businessul total.

Compania a înregistrat anul trecut afaceri de aproximativ 117,6 milioane de lei (28 mil. euro) şi deşi anterior miza pe un business de 30-33 de milioane de euro în 2012, în prezent şi-a revizuit prognozele, estimând o cifră de afaceri de 27-28 de milioane de euro anul acesta.

Piaţa internă este în stagnare

"Motivele descreşterii ţin de con­diţi­ile de piaţă din România, care s-au deteriorat brusc din vară, pe fondul disputelor politice şi al lipsei de lichidităţi din piaţă. În condiţiile cererii mult diminuate şi a riscurilor mari de neîncasare care au revenit în piaţă, am decis să ne concentrăm pe margini şi cash-flow", a explicat Porfir.

Megaprofil comercializează profiluri şi hale metalice, panouri termoizolante pentru pereţi şi acoperişuri, ţiglă metalică, pre­cum şi accesorii, iar opera­ţiunile din Europa de Sud-Est se învârt în jurul uni­tăţii de produc­ţie pe care compania o deţine la Buziaş, judeţul Timiş.

Pe segmentul de panouri termoizolante, compania a reuşit anul acesta să se apropie de nivelul record atins în 2008, când vindea peste un milion de metri pătraţi de astfel de produse. "Performanţa vine însă din extinderea ariei geografice de distribuţie şi nu din evoluţia pieţei din România, piaţa domestică fiind în stagnare şi extrem de concurenţială la acest moment", a spus Porfir.

Piaţa panourilor termoizolante, a pro­fi­lurilor şi a ţiglelor metalice, pe care activează Megaprofil, s-a ridicat anul trecut la circa 24 milioane de metri pătraţi.

Porfir consideră că sectorul materialelor de construcţii din România este dominat de costuri de producţie mărite excesiv, producătorii de materii prime şi de materiale fiind interesaţi să recupereze rapid descreşterile rezultate în urma crizei. Managerul de la Megaprofil consideră însă că majorările de preţ sunt aproape imposibil de transferat în întregime clienţilor, fapt ce afectează profitabilitatea jucătorilor de pe piaţa materialelor de construcţii.

Anul 2013, o necunoscută

Referitor la anul 2013, Porfir spune că în contextul în care există semnale că în Europa de Vest condiţiile economice se pot înrăutăţi, Megaprofil analizează foarte atent modul în care va opera anul viitor.

"Anul 2013 este o necunoscută, cel puţin pentru noi, proiecţiile bugetare fiind foarte conservatoare. (…) Cash-flow-ul clienţilor noştri nu arată bine deloc, numărul proiectelor anunţate s-a redus semnificativ, observăm cu toţii lipsa de coerenţă în absorbţia fondurilor europene şi lista semnelor proaste poate continua", a mai spus Porfir.

El a adăugat că totuşi există o mică şansă ca situaţia să se îmbunătăţească în 2013, însă doar dacă după alegeri va apărea o construcţie politică inteligentă, în jurul unui premier tehnocrat care să se concentreze pe absorbţia de fonduri europene, dar şi pe o serie de alte domenii precum exporturile, enegia sau agricultura.

Astfel, ar putea fi create locuri de muncă şi s-ar reda încrederea investitorilor şi consumatorilor într-o ţară care macroeconomic arată mai bine decât multe din ţările din zonă, a explicat Porfir. "Din păcate acest scenariu este unul foarte optimist şi sunt puţine şanse de a se materializa, ceea ce va însemna că 2013 va fi un an deosebit de greu pentru toţi actorii economici", a spus Porfir.