Ford reduce deja producţia de maşini la Craiova, dar creşte cadenţa la motoare. Americanii acuză „condiţiile de piaţă din Europa“

Autor: Bogdan Alecu 22.11.2012

Ford România va reduce producţia de automobile B-Max la fabrica de la Craiova pe fondul unei pieţe auto europene în scădere, oprind unu din cele două schimburi care lucrează la asamblarea acestei maşini, potrivit oficialilor companiei. Angajaţii vor fi mutaţi pe secţia în care sunt produse motoare.

Astfel, dacă în două schimburi erau produse peste 500 de maşini pe zi la nivelul lunii octombrie, din noiembrie se va reveni la aproximativ 250 de unităţi. Scăderea cadenţei vine după un start destul de ezitant, în condiţiile în care din iulie şi până în octombrie americanii au crescut producţia treptat, de la 50 la 250 de unităţi şi mai târziu la 400 şi 500 de maşini pe zi.

"Ford îşi reechilibrează operaţiunile de producţie din Craiova pentru a răspunde actualelor condiţii de piaţă din Europa. În urma lansării producţiei noului B-Max la uzina de la Craiova, Ford trece la un program de lucru într-un singur schimb în cadrul secţiei de asamblare. Pe par­cursul perioadei de remont din tim­pul iernii Ford va aduce mo­dificări asupra pro­ce­sului de pro­ducţie pentru a permite creşterea cadenţei liniei de asamblare", au spus oficialii Ford România.

Aceştia au subliniat că "secţia de producţie motoare de la Craiova va trece la un program de lucru în două schimburi, de la un singur schimb în prezent. Acest program de lucu va susţine cererea pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri şi viitoarea lansare a noului motor de 1,5 litri".

În fabrica de motoare a Ford România de la Craiova au fost instalate încă din luna august a acestui an liniile de producţie pentru al doilea motor de 1,5 litri EcoBoost pe benzină. Astfel, în cadrul uzinei de motoare, Ford va trece de la un singur schimb de producţie la două, în condiţiile în care motorul produs în România şi Köln (Germania) echipează unele dintre cele mai bine vândute modele ale construc­to­rului, cum ar fi Focus şi Fiesta.

Planul oficial pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri este de a se atinge o producţie de 30.000 de unităţi până la finalul anului şi de 150.000 de unităţi în 2013, dar cel mai probabil aceste cifre vor fi depăşite.

Potrivit unor surse apropiate uzinei, de anul viitor Ford va derula investiţii în creşterea gradului de automatizare pentru a majora producţia într-un singur schimb la un volum cuprins între 350 şi 400 de maşini pe zi.

 

Au compensat scăderea Dacia

Pe fondul accelerării producţiei uzinei de la Craiova, luna octombrie a fost prima în care activitatea Ford a influenţat semnificativ producţia şi exporturile de automobile de pe piaţa locală. Astfel, cu cele peste 21.800 de maşini B-Max produse la Craiova, Ford a reuşit la nivelul celor zece luni să susţină pe plus producţia totală de autoturisme.

Astfel, în timp ce Dacia a produs în intervalul ianuarie-octombrie 245.100 de maşini, în scădere cu peste 6% faţă de perioada similară a anului trecut, datorită producţiei de la Craiova numărul total de maşini asamblate pe piaţa locală în acest interval a crescut cu două procente faţă de 2011.

Dar, dacă iniţial pentru Ford Craiova se estimase o producţie totală în 2012 de 60.000 de maşini, aceasta a scăzut la 40.000 de unităţi pe fondul demarării mai lente a producţiei, iar acum cel mai probabil nu se va mai depăşi pragul de 30.000 de maşini.

 

Efecte în lanţ

Pe fondul reducerii producţiei, şi furnizorii Ford au început deja să reducă personalul. Spre exemplu, compania americană Magna Exteriors&Interiors, care livrează barele de protecţie faţă şi spate, a disponibilizat 17 salariaţi din cei 117 angajaţi la nici o lună de când compania americană a inaugurat printr-un eveniment demararea producţiei pe platforma industrială a Ford din Craiova.

"Ca rezultat al reducerii producţiei, unitatea de producţie Magna din Craiova a comunicat o reducere a numărului angajaţilor. Începând cu această lună, aproximativ 17 angajaţi vor fi afectaţi. Decizia dificilă de a reduce numărul angajaţilor reprezintă o tentativă de a alinia producţia uzinei cu cea a clientului", a spus Lea Treese, senior manager external communications& media relations. În plus, decizii similare au luat mai multe companii producătoare de componente de pe platforma Ford, în condiţiile în care acestea depind direct de uzina auto, neavând alţi clienţi.