Bosînceanu a avut trei livrări de nave anul acesta la Şantierul Naval Constanţa, iar afacerile la nouă luni au urcat la 36 mil. euro

Autor: Adrian Cojocar 22.11.2012

Şantierul Naval Constanţa, controlat de omul de afaceri român Gheorghe Bosînceanu, a înregistrat în primele nouă luni din acest an afaceri de 159,3 mil. lei (36 mil. euro), de peste trei ori mai mari faţă de acelaşi interval din 2011, după ce a livrat două tancuri de produse chimice şi petroliere cu o capacitate de 41.000 tdw (tone deadweight) şi un vas special pentru scufundări, utilizat pentru desfăşurarea de operaţiuni pe lângă platformele petroliere marine.

Evoluţia vine după un an 2011 care a fost unul dintre cei mai slabi pentru compania lui Bosînceanu, perioadă în care nu a livrat nicio navă şi s-a concentrat mai mult pe reparaţia de nave, finalizând anul cu o cifră de afaceri de 67,4 mil. lei (15,9 mil. euro). Înainte de căderea pieţei de construcţii navale şantierul din Constanţa ajunsese să genereze afaceri anuale de 547,5 mil. lei (152 mil. euro).

În ciuda creşterii afacerilor, construc­torul de nave a raportat pierderi de 11,7 mil. lei (2,6 mil. euro), de aproape două ori mai mari decât în anul precedent din cauza unui cumul de factori, precum creşterea preţurilor la materii prime şi echipamente sau evoluţiile nefavorabile de curs valutar.

În trimestrul al treilea Şantierul Naval Constanţa a raportat un câştig net de 4,8 mil. lei, faţă de o pierdere de 9 mil. lei în perioada iulie – septembrie din 2011, iar veniturile din activitatea de bază au urcat cu 53%, ajungând la 57,8 mil. lei (12,8 mil. euro).

Potrivit conducerii companiei, condiţiile de pe piaţa construcţiilor de nave se menţin în continuare foarte dificile din cauza dificultăţii de contractare a comenzilor, în special pe termen mai lung, cât şi preţurilor în scădere la navele comerciale.

„Am avut o livrare în aprilie, alta pe 2 noiembrie şi acum mai avem un proiect pe care sperăm să-l livrăm până la sfârşitul anului plus altele care vor fi finalizate anul viitor. Estimez că volumul de activitate va fi în creştere cu circa 30% în acest an. Principala problemă cu care se confruntă şantierele navale în acest moment este asigurarea unui portofoliu de contracte pe termen lung. Din păcate acum nu se mai pot asigura comenzi pe 2-3 ani în avans cum era înainte şi orizontul este mult mai scurt. Pentru a compensa acest lucru avem în discuţie foarte multe proiecte pe care să le desfăşurăm în paralel. Trebuie să ne adaptăm la condiţiile acestea dificile de piaţă şi să ne îndreptăm şi spre construcţia de nave mai mici şi nave tehnice, nu numai comerciale“, a declarat Radu Rusen, directorul general al Şantierului Naval Constanţa şi preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Constructorilor de Nave (ANCONAV).

El mai spune că la nivel interna­ţional condiţiile s-au înrăutăţit, iar concurenţa este foarte ridicată.

„La nivel internaţional sunt bănci care scot la licitaţie navele armatorilor pe care îi execută şi pun presiune pe preţuri atât la nivelul navelor second hand, cât şi al navelor noi. Competiţia din zona asiatică este mult mai mare şi contractează nave sub nivelul de costuri estimat de noi, ceea ce înseamnă că ori au suportul statelor din care fac parte, ori îşi asumă o pierdere pe termen scurt. Construcţiile de nave comerciale la nivel internaţional au scăzut cu circa 35% faţă de anul trecut, iar preţurile sunt de asemenea mai mici cam cu 15-20%“, a precizat Rusen.

El mai spune că aşa cum arată lucrurile în prezent, piaţa de construcţii navale se va mai afla în criză încă 2-3 ani de acum încolo pentru că vor fi armatori care vor da faliment, fapt ce va pune în continuare presiune pe preţurile de contractare ale navelor.