Grupul Deichmann merge mai departe cu deschiderile de magazine: şapte unităţi sunt planificate pentru anul viitor

Autor: Cristina Roşca 13.11.2012

Grupul german Deichmann, unul dintre cei mai mari retaileri de încălţăminte la nivel european, are în plan să deschidă şapte magazine anul viitor şi să ajungă la o reţea de 62 de unităţi. Compania păstrează astfel şi în 2013 ritmul expansiunii din acest an.

"De la începutul anului am deschis cinci ma­gazine - atât în Bucureşti, cât şi în pro­vincie -, iar până la finalul lui 2012 vom mai avea două inaugurări", spune Augustina Artemie, directorul de marketing al Deich­mann România. Deichmann a deschis până acum magazine în Bucureşti - Liberty Mall şi Kaufland Mihai Bravu - , Braşov Retail Park, Câmpina (lângă Kaufland) şi Iaşi (Palas).

Următoarele inaugurări vor fi în Ploieşti, în centrul comercial ce va fi deschis pe 15 noiembrie de divizia imobiliară a Carrefour şi NEPI şi în Bucureşti, în centrul comercial Carrefour Orhideea.

Nu sunt spaţii stradale

Încă de la intrarea pe piaţă germanii au mizat pe centre comerciale şi retail park-uri ocolind astfel zonele stradale. "Este dificil să găsim suprafeţele dorite în zone bune. Noi căutăm suprafeţe de 400-500 de metri pătraţi în zone cu trafic", spune Augustina Artemie. Ea mai spune că nici în centrul istoric germanii nu se gândesc să intre tot din lipsă de spaţii potrivite.

Centrul istoric a început în ultima pe­rioadă să atragă atenţia şi retailerilor de îmbră­că­minte şi încălţăminte după ce mai mulţi ani zona a fost dominată de baruri, restaurante şi cafenele. Primul retailer mare care şi-a făcut curaj să intre în zonă a fost Adidas. Ceilalţi, printre care Kenvelo sau Tina R, s-au oprit la marginea zonei, pe bulevardul care leagă zona Universitate de Piaţa Unirii.

Totuşi, toţi retailerii mari în frunte cu Zara şi H&M poartă discuţii cu proprietarii de clădiri, însă toţi au aceeaşi problemă a spaţiilor prea mici. Nici chiriile nu sunt însă printre cele mai mici, preţul pe metru pătrat putând ajunge până la 100 de euro.

Încă mai e loc de magazine

Deichmann a intrat pe piaţa locală în 2007 şi încă de la început a mizat pe o expansiunea agresivă. Cea mai agresivă expansiune a avut loc însă în ultimii trei ani - marcaţi de criză şi de scăderea consumului. În fiecare din ultimii ani Deichmann a deschis mai bine de zece magazine în fiecare an. În acest context, planul pentru acest an şi 2013 poate fi văzut ca o încetinire a ritmului. Totuşi, în acest moment pe piaţa de încălţăminte Deichmann este cel mai agresiv într-o perioadă în care competitorii săi mizează pe precauţie.

Unităţile Deichmann sunt deschise atât în oraşe mari precum Bucureşti, Piteşti, Iaşi sau Braşov, dar şi în oraşe cu o populaţie de sub 100.000 de locuitori, precum Mediaş, Giurgiu sau Sighetul Marmaţiei.

Deichmann, companie intrată pe piaţa locală în 2007, se adresează clienţilor cu venituri medii şi mici. Concurentul direct al germanilor este Leonardo, însă pe piaţă, în topul celor mai mari jucători sunt şi Otter, Musette şi Benvenuti.

Un român îşi cumpără în medie două-trei perechi de pantofi pe an, pe care cheltuie în medie circa 68 de lei (circa 16 de euro). Spre deosebire de alte domenii precum haine sau retail unde jocurile sunt făcute de străini, lupta pentru a-i încălţa pe români se dă în principal între companii cu acţionariat local. Cine câştigă cea mai mare bucată din această piaţă de circa 730 de milioane de euro? În topul celor mai mari zece jucători de pe această piaţă mai bine de jumătate sunt români.

În creştere

În acest top intră atât retailerii cu acţio­nariat local, precum Leonardo, Benvenuti, Otter sau Il Passo, cât şi producătorii cu acti­vităţi de retail, cum e cazul Musette. Nu sunt excluşi nici românii care au adus pe piaţa locală franciza unor branduri străine, cum este cazul lui Filip Schwartz şi al brandurilor Aldo, Geox şi Clarks.

Augustina Artemie nu oferă detalii despre cifra de afaceri din 2012, însă dacă s-au men­ţinut constante vânzările per magazin, businessul germanilor ar putea ajunge la 37 de milioane de euro faţă de 32,2 milioane de euro anul anterior.

În ultimii ani media per magazin a fost de circa 650.000 de euro, potrivit calculelor ZF care nu au ţinut cont de data de deschidere a magazinelor.