BT: Înainte de criză dădeam credite pentru IMM şi pe 20 de ani, acum media e de 4-7 ani

Autor: Mădălina Dediu Panaete 08.11.2012

Banca Transilvania, cea mai mare instituţie de credit cu capital majoritar privat local, a scurtat maturitatea creditelor acordate clienţilor IMM la o medie de 4-7 ani, comparativ cu anii de dinaintea crizei, când acorda finanţări şi pe perioade de 20 de ani, afirmă Daniel Szekely, director pentru clienţi IMM.

El spune că înainte de 2008 sectorul comerţului era "campion" în luarea de credite, urmat îndeaproape de sectorul producţiei, dar că acum raportul s-a inversat în favoarea activităţilor productive.

"Sectorul IMM-urilor are cea mai dinamică evoluţie, se deschid anual în România între 50.000 şi 70.000 de firme, iar una din două companii se închide în decursul unui an", a declarat Tiberiu Moisă, directorul executiv clienţi corporativi şi IMM în Banca Transilvania. El spune că întreprinderile mici au fost primele lovite de criză, dar că şi-au revenit cel mai repede în comparaţie cu companiile mari, având şi posibilitatea de a-şi schimba domeniul de activitate mai uşor.

Banca Transilvania are acum circa 140.000 de clienţi persoane juridice, în creştere cu 20% faţă de începutul anului 2012, potrivit informaţiilor furnizare de bancă. Din aceştia, 90% sunt clienţi IMM, iar restul clienţi corporate. Moisă mai spune că 60% din creditele oferite de Banca Transilvania sunt contractate de persoanele juridice (în valoare de 10 miliarde de lei), iar că majoritatea clienţilor iau finanţare în lei. Szekely menţionează că sectorul construcţiilor a fost cel mai afectat de criză şi că în acest domeniu nu prea se mai iau credite.

Banca a lansat ieri un cont curent gratuit dedicat firmelor care încă nu au împlinit un an de funcţionare. Companiile înfiinţate înaintea lansării produsului vor putea beneficia de facilităţi până împlinesc 12 luni. Banca nu percepe comision de administrare, iar plăţile şi încasările, inclusiv cele interbancare sunt gratuite. "Estimăm că o să înregistrăm o jumătate de milion de operaţiuni gratuite pe an", a spus Moisă, menţionând că cel mai probabil în primul an nu o să aibă niciun profit de pe urma acestui produs, dar că speră că datorită acestei oferte clienţii vor rămâne fideli băncii.

Banca Transilvania a raportat pe primele nouă luni ale acestui an un profit net de 265 mil. lei, cu 30% mai mare faţă de aceeaşi perioadă din 2011.