„Dacă am avea mai mult de 10% clienţi plătitori, aş începe să reduc acest număr“

Autor: Andrei Cîrchelan 07.11.2012

Omul care a creat softul de no­tiţe şi memorare utilizat de peste 40 de milioane de oameni la nivel mondial, Phil Libin, CEO al companiei ame­ricane Evernote, a explicat într-un interviu acordat ZF principiile care ghidează activitatea companiei pe care o conduce, o organizaţie evaluată la 1 mld. dolari, şi care sunt următorii paşi pentru una dintre cele mai apreciate companii din Silicon Valley.

Software-ul adus de Evernote în piaţă este, în esenţă, un program care ajută utilizatorul să noteze şi să memoreze mai bine tot ce i se pare interesant sau demn de reţi­nut în activitatea online. Produsul, gratuit, are peste 40 de milioane de utilizatori la nivel mondial, iar numărul e în creştere.

"Ultima dată când am verificat, numă­rul de clienţi plătitori era un pic peste 1,5 milioane, din peste 40 milioane de utilizatori la nivel mondial", a răspuns Libin la întrebarea "de unde vin banii?". Banii companiei vin de la clienţii plătitori, "dar ideea e că nu presăm niciodată pe nimeni să plă­tească. Versiunea principală de Evernote este cea gratuită, ea e menită să fie foarte bună şi o poţi folosi toată viaţa fără să trebuiască să plăteşti nimic", adaugă Libin.

În România sunt circa 100.000 de utilizatori, iar în Europa de Est numărul de uti­lizatori ajunge la circa 1,5 milioane. Aproa­pe jumătate din această cifră (700.000) provine din Rusia, în timp ce România este la egalitate cu ţări precum Polonia şi Ungaria.

"Până în prezent nu am făcut foarte multe lucruri în Europa de Est, cred că a fost o scăpare din partea noastră.(...) Europa de Est este o zonă interesantă pentru talent antreprenorial. Sunt multe lucruri care funcţionează bine. E un nivel înalt de educaţie tehnică şi de design, există un nivel înalt de creativitate", spune Libin atunci când este întrebat ce planuri are pentru partea de est a Europei şi pentru România.

Gratuitatea ca model de business

"Vrem ca procentul de clienţi plătitori să fie destul de mic. Dacă am avea mai mult de 5% sau 10% clienţi plătitori din numărul total de utilizatori, acest lucru ar fi o problemă, pentru că asta ar însemna să pierdem prea mulţi oameni. Ar fi uşor pentru noi să majorăm numărul de clienţi plătitori, dar asta ar însemna că varianta plătită ar fi mult mai bună decât varianta gratuită. Deci dacă faci o variantă gratuită de o calitate mai slabă, mulţi oameni ar plăti, dar sunt şi mulţi care ar pleca."

Majorarea numărului de clienţi plătitori, potrivit lui Libin, ar fi o strategie bună pe termen scurt pentru optimizarea veniturilor, dar ar distruge valoarea produsului pe termen lung. "Dacă am avea mai mult de 10% clienţi plătitori, aş începe să reduc acest număr, cu o versiune gratuită mai bună, pentru că acesta vreau să fie motorul principal de creştere, prin atragerea cât mai multor utilizatori", a conchis Libin.

Evernote a fost desemnată "Compania Anului 2011" de către Inc. Magazine. Inspiraţia principală a celor 280 de angajţi vine din jocurile video, aşa cum explică Libin.

"Eu am crescut cu jocuri pe calculator, şi mulţi dintre noi la Evernote suntem pasionaţi de jocuri. Suntem inspiraţi de jocurile video şi încercăm să implementăm în Evernote cele mai bune părţi ale jocurilor video şi să eliminăm părţile rele.

Partea bună a jocurilor video este faptul că sunt un exemplu foarte rar de software pe care miliarde de oameni îl folosesc voluntar, deoarece este un mediu capitvant şi interactiv.

Partea rea a jocurilor video, potrivit lui Libin, este faptul că această industrie este bazată pe hit-uri, iar produsele au o durată de viaţă foarte scurtă.

"Dacă ai un joc video care merge foarte bine, ştii că nu va dura decât câteva luni până va trebui să lansezi ceva nou, ceea ce determină o gândire pe termen scurt. La Evernote încercăm să mergem în direcţia exact opusă. Nu căutăm hituri. Vrem ca utilizatorul să apeleze la Evernote pe parcursul întregii vieţi", a explicat Libin, adăugând că produsul merge pe o rampă lentă dar constantă de îmbunătăţire a calităţii. "Asta ne face mult mai durabili".