Şoferii români plătesc cele mai scumpe poliţe Casco din Europa Centrală şi de Est pentru că cer prea des daune

Autor: Anelis Baciu 06.11.2012

Şoferii români sunt nevoiţi să scoată din buzunar sume mai mari decât polonezii, cehii sau slovacii atunci când cumpără o poliţă de asigurare auto facultativă (Casco), deşi costul mediu cu reparaţiile este cu până la 70% mai mic decât în alte ţări din regiune, potrivit unei analize efectuate de asigurătorul austriac Vienna Insurance Group (VIG).

Explicaţia pentru tarifele foarte mari este dată de frecvenţa ridicată a daunelor, care ajungea la 50% după primele opt luni din acest an. Practic, unu din doi români care încheie o poliţă Casco solicită şi des­pă­gubire. Spre comparaţie, numai unu din zece cehi şi unu din cinci polonezi solicită despăgubire pentru pagubele materiale provocate autoturismului.

"Nivelul redus al franşizei, daunalitatea ridicată, numărul riscurilor acoperite, precum şi starea deficitară a infra­structurii rutiere din România sunt principalele cauze ale unei prime mai mari plătite de şoferii români pentru o poliţă Casco", consideră Eduard Simionescu, directorul general al brokerului de asigurare Greco JLT.

Totuşi statisticile CSA arată că prima medie a urmat un trend uşor des­cendent în ultimii trei ani, coborând de la 620 de euro în 2009 până la aproximativ 580 de euro în primul semestru din acest an. Reducerea creditării, evoluţia nefavorabilă a vânzărilor de autovehicule noi şi în special diminuarea semnificativă a numărului contractelor de leasing auto sunt principalii factori care au determinat scăderea sumei plătite pentru o poliţă Casco.

Totodată, dauna medie înregistrată de societăţile controlate de VIG pe piaţa locală este cu 70% mai mică decât cea consemnată în Slovacia şi cu 42% mai redusă decât în Polonia, tariful poliţelelor vândute de asigurătorul austriac este şi de două ori mai mai mare decât în restul ţărilor din regiune. Dauna medie urcă de la 900 de euro în România la peste 1.500 de euro în Slovacia.

Segmentul asigurărilor auto de pe piaţa locală este unul dintre cele mai neprofitabile din Europa Centrală şi de Est de vreme ce primele încasate de asigurători ajung să nu acopere nici măcar cheltuielile cu despăgubirile.

Astfel, în primele şase luni din 2012 subscrierile din poliţe Casco ale companiilor de asigurări s-au ridicat la 935 milioane lei (209 mil. euro), în timp ce cheltuielile cu daunele au trecut pragul de 960 milioane de lei (215 mil. euro). Estimările VIG arată că până la sfârşitul anului valoarea despăgubirilor achitate va depăşi cu 16 milioane de euro încasările din prime.

"Şoferii români sunt obişnuiţi să ceară despăgubire pentru orice problemă minoră, deoarece în cazul inexistenţei franşizei (sumă fixă reprezentând partea din daună suportată de client - n. red.) asigurătorul suportă întregul cost al pagubei", adaugă Simionescu.

Pe lângă daunalitatea ridicată, asigurătorii se confruntă şi cu accelerarea ritmului de creştere a solicitărilor frauduloase de despăgubire, care potrivit estimărilor vor subţia bilanţurile cu aproximativ 100 milioane de euro anul acesta. În acest context, tot mai mulţi asigurători, în special cei controlaţi de grupurile străine, încearcă să-şi reducă expunerea pe segmentul auto şi să se concentreze pe segmente mai profitabile, cum ar fi asigurările de locuinţe, cele de răspundere civilă generală sau poliţele de garanţii.