PepsiCo: Creşteri de peste 10%? Unde mai găseşti?

Autor: Cristina Roşca 31.10.2012

Manos Spanos, marketing and trade marketing director east Balkans în cadrul PepsiCo, spune că pe o piaţă predictibilă compania va creşte în acest an cu sub 10% comparativ cu 2011, când gigantul a obţinut afaceri totale în România de 923 mil. lei (217 mil. euro).

"Creşteri de peste 10%? Unde mai găseşti în lumea asta?", se în­treabă executivul PepsiCo, prezent în cadrul conferinţei Trade Round Table organizată de revista Magazinul Progresiv. Gigantul ame­rican este prezent pe piaţa locală atât pe piaţa de băuturi cu bran­duri pre­cum Mirinda, Pepsi sau 7up, cât şi pe cea de snacksuri cu Kraks sau Lays.

Divizia de băuturi a obţinut anul trecut afaceri de 601 mil. lei (141 mil. euro), un nivel minim pentru ultimii cinci ani. Profitul, deşi aproape s-a dublat faţă de 2010, până la 4,9 mil. lei (1,1 mil. euro), a ră­mas departe de nivelul din perioada de boom, când ajungea până la 136 mil. lei (37 mil. euro).

Scăderile înregistrate pe seg­mentul de băuturi au fost com­pen­sate de snacksuri, unde Pepsi a obţi­nut anul trecut prin com­pania Star­foods afaceri de 322 mil. lei (76 mil. euro), în creş­tere cu aproa­pe 14% compa­rativ cu anul an­terior. Mai mult, Star­foods a re­ve­nit pe profit cu 1,3 mil. lei (0,3 mil. euro), primul an pe plus du­pă 2007. Compania nu şi-a pu­bli­cat însă pe site-ul Ministerului de Finanţe datele aferente anului 2008.

"În acest an piaţa a fost previzibilă şi stabilă. Nu am văzut scăderi majore, însă nici creşteri importante. Ce am observat însă este că piaţa a fost mai tensionată. Situaţia de pe scena politică i-a făcut pe consu­ma­tori mai precauţi", spune Manos Spanos. El mai spune că în acest con­text segmentul de băuturi a evoluat diferit comparativ cu cel de snacksuri. "Piaţa de food creşte mai repede decât cea de băuturi", explică el.

Manos Spanos a venit în România acum doi ani şi spune că s-a "îndrăgostit" de ţară. El lucrează în cadrul Pepsi de patru ani, iar anterior a lucrat opt ani pentru Johnson & Johnson, potrivit profilului său de pe reţeaua de socializare LinkedIn.

După doi ani petrecuţi în România el spune că vom vedea o reve­ni­re stabilă şi susţinută a consumului după ce situaţia politică se va îm­bu­nătăţi şi după ce leul va începe să îşi întărească poziţia în raport cu euro. "Instabilitatea politică şi economică sunt factorii principali care stau în spatele evoluţiei consumului şi nu lipsa de bani", conchide el.