PepsiCo: Creşteri de peste 10%? Unde mai găseşti?
Manos Spanos, marketing and trade marketing director east Balkans în cadrul PepsiCo, spune că pe o piaţă predictibilă compania va creşte în acest an cu sub 10% comparativ cu 2011, când gigantul a obţinut afaceri totale în România de 923 mil. lei (217 mil. euro).
"Creşteri de peste 10%? Unde mai găseşti în lumea asta?", se întreabă executivul PepsiCo, prezent în cadrul conferinţei Trade Round Table organizată de revista Magazinul Progresiv. Gigantul american este prezent pe piaţa locală atât pe piaţa de băuturi cu branduri precum Mirinda, Pepsi sau 7up, cât şi pe cea de snacksuri cu Kraks sau Lays.
Divizia de băuturi a obţinut anul trecut afaceri de 601 mil. lei (141 mil. euro), un nivel minim pentru ultimii cinci ani. Profitul, deşi aproape s-a dublat faţă de 2010, până la 4,9 mil. lei (1,1 mil. euro), a rămas departe de nivelul din perioada de boom, când ajungea până la 136 mil. lei (37 mil. euro).
Scăderile înregistrate pe segmentul de băuturi au fost compensate de snacksuri, unde Pepsi a obţinut anul trecut prin compania Starfoods afaceri de 322 mil. lei (76 mil. euro), în creştere cu aproape 14% comparativ cu anul anterior. Mai mult, Starfoods a revenit pe profit cu 1,3 mil. lei (0,3 mil. euro), primul an pe plus după 2007. Compania nu şi-a publicat însă pe site-ul Ministerului de Finanţe datele aferente anului 2008.
"În acest an piaţa a fost previzibilă şi stabilă. Nu am văzut scăderi majore, însă nici creşteri importante. Ce am observat însă este că piaţa a fost mai tensionată. Situaţia de pe scena politică i-a făcut pe consumatori mai precauţi", spune Manos Spanos. El mai spune că în acest context segmentul de băuturi a evoluat diferit comparativ cu cel de snacksuri. "Piaţa de food creşte mai repede decât cea de băuturi", explică el.
Manos Spanos a venit în România acum doi ani şi spune că s-a "îndrăgostit" de ţară. El lucrează în cadrul Pepsi de patru ani, iar anterior a lucrat opt ani pentru Johnson & Johnson, potrivit profilului său de pe reţeaua de socializare LinkedIn.
După doi ani petrecuţi în România el spune că vom vedea o revenire stabilă şi susţinută a consumului după ce situaţia politică se va îmbunătăţi şi după ce leul va începe să îşi întărească poziţia în raport cu euro. "Instabilitatea politică şi economică sunt factorii principali care stau în spatele evoluţiei consumului şi nu lipsa de bani", conchide el.