Selgros e din nou cu ochii pe expansiune, deşi vânzările stagnează. Căutăm terenuri la preţuri plătibile, spune directorul companiei

Autor: Cristina Roşca 29.10.2012

Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash&Carry şi unul dintre puţinii români aflaţi la cârma unei companii multinaţionale din comerţ, cu peste 4.000 de angajaţi şi afaceri de 802 mil. euro în 2011, spune că poartă negocieri pentru achiziţia mai multor terenuri, iar dacă aceste discuţii se finalizează, lanţul ar putea deschide anul viitor cel puţin un magazin.

Selgros este unul dintre cei mai prudenţi jucători din comerţul modern, expansiunea companiei făcându-se foarte atent încă de la intra­rea pe piaţă. Astfel, în ulti­mii trei ani marcaţi de criză lanţul de cash&carry a deschis doar două magazine, unu în 2009 şi unu în decembrie anul tre­cut. Anul acesta compania a pus în stand-by procesul de expansiune, care ar putea fi reluat în 2013, în funcţie de rezultatele negocierilor pentru terenuri.

"Noi suntem dispuşi să deschidem maga­zine noi, însă trebuie să găsim tere­nuri bune la preţuri plătibile şi în oraşe unde nu suntem prezenţi", spune Vlad. Selgros deţine în prezent o reţea de 19 ma­ga­zine, ultimul fiind deschis în 2011 în Constanţa, unde lanţul mai avea o unitate.

"În prezent nu avem cumpărat niciun teren, însă există mai multe discuţii în acest sens. În acest context, există posibilitatea ca anul viitor să deschidem mai mult de o unitate, însă până nu ştim rezultatul discu­ţi­ilor este prematur să spunem câte vom des­chide."

Investiţia într-o unitate Selgros poate ajunge până la 20 de milioane de euro, în contextul în care suprafaţa ma­gazinelor este de aproximativ 10.000 de metri pătraţi. Anterior, Vlad declara că pentru a acoperi toată ţara reţeaua Selgros ar trebui să crească până la 21 de unităţi.

Cu ochii pe alte formate

Compania, controlată de gigantul elve­ţian Coop, s-ar putea însă extinde şi pe alte formate. Compania-mamă activează pe pieţele externe pe toate tipurile de ma­ga­zine, de la supermarketuri şi hiper­mar­keturi la magazine de tip convenience sau magazine universale. "Ne gândim să intrăm şi pe alte segmente, însă o asemenea decizie se va lua la sediul central."

Selgros ar putea urma astfel exemplul Carrefour, care a intrat iniţial pe segmentul hipermarketurilor pentru ca ulterior să se extindă şi cu supermarketurile Carrefour Market şi cu magazinele de proximitate Carrefour Express. În prezent grupul francez a ajuns la peste 80 de magazine cu afaceri de peste 1,1 mld. euro anul trecut.

În ceea ce priveşte businessul Selgros, Vlad spune că în 2012 cifra de afaceri a companiei va fi similară celei din 2011.

"Anul a fost comparabil cu 2011. Noi în fiecare lună facem comparaţie cu perioada similară a anului anterior. În ceea ce priveşte trimestrul patru, acesta va fi mai bun decât primele trei, însă nu ne aşteptăm la creşteri comparativ cu anul trecut."

În 2011 Selgros a avut vânzări de 802 mil. euro în România, rulaj în creştere cu aproape 5% comparativ cu 2010. În aceeaşi perioadă consumul a scăzut cu circa trei procente.

"Nu se vede revenirea consumului"

Vlad mai spune că pentru toată piaţa anul nu a adus schimbări majore, în condi­ţiile în care comportamentul de consum nu s-a schimbat deloc.

"Lupta se dă în continuare pe preţ. Noi am reuşit să ne păstrăm clienţii din por­to­foliu şi cred că până ieşim din situaţia actuală şi până când revenim pe creştere acesta rămâne cel mai important indicator."

Vlad mai spune că anul 2012 nu a adus scăderi importante, însă nu s-au simţit nici creşteri. "Nu am avut parte de o revenire a consumului şi nu există niciun semnal că acesta va avea o evoluţie pozitivă în perioa­da următoare."

Mai mult, managerul este de părere că nu se poate vorbi de un apetit mai mare de consum până când eco­nomia nu re­vi­ne pe plus şi până când salariile nu au şi ele o evo­luţie po­zitivă. "Doar dacă eco­no­mia se re­lan­sea­ză vom vor­bi de creşteri de con­sum."

Afirmaţiile lui Vlad sunt în concor­dan­ţă cu cele ale mai multor ma­na­geri din comerţul modern, însă vin să contrazică datele Institutului Naţional de Statistică care anunţă un avans de circa patru pro­cen­te în prima parte a acestui an.

Evoluţia liniară a consumului poate explica prudenţa jucătorilor pe suprafaţă mare de a se extinde în acest an. Astfel, în 2012 nici Metro Cash&Carry şi nici Selgros (singurii jucători de pe formatul cash&carry) nu au deschis magazine. Mai mult, nici pe segementul hipermarketurilor nu s-a simţit un apetit crescut în acest sens. Cei care au pompat puternic în deschideri de magazine au fost jucătorii pe suprafaţă mică - supermarketurile şi magazinele de tip discount -, care vor încheia anul cu peste 150 de unităţi noi. O explicaţie poate fi faptul că investiţia într-un magazin mare este de câteva zeci de ori mai mare şi are nevoie de mai mulţi ani pentru amortizare.