Curieratul este un domeniu pe care îl înţelegem. Avem 450 de milioane de euro pentru regiune

Autor: Mirabela Tiron 28.10.2012

Cezar Scarlat, şeful biroului din România al fondului de investiţii Abris Capital Partners, care a cumpărat recent a doua cea mai mare companie de curierat intern, Cargus International, de la germanii de la DHL, spune că fondul a decis să investească pe piaţa românească pentru că înţelege bine sectorul de curierat intern despre care crede că are un potenţial mare de creştere.

"Abris Capital Partners are 450 de milioane de euro pentru investiţii în Polonia, România şi Ucraina (...) Am cumpărat companii de curierat şi în Serbia, Croaţia şi Polonia, care au rezultate bune", a declarat Scarlat. El se află la conducerea operaţiunilor Abris din România din mai 2012, anterior lucrând pentru fondul de investiţii Bridgepoint Capital.

Anul trecut Abris Capital Partners, care şi-a concentrat operaţiunile pe piaţă din Europa Centrală şi de Est, a cumpărat firma Siodemka din Polonia, ale cărei rezultate bune au crescut încrederea în potenţialul de dezvoltare al firmei din România, explică Scarlat.

Primul pas local

Pe piaţa locală, fondul de investiţii este la prima achiziţie. Valoarea tranzacţiei semnată cu DHL, proprietarul Cargus, nu a fost făcută publică pe motiv de confidenţialitate. Potrivit lui Cezar Scarlat, fondul investeşte între 20 şi 150 de milioane de euro într-o companie.

Firma Cargus International a terminat anul trecut cu afaceri de 93,3 mil. lei (21,6 mil. euro) şi un profit de 6,1 mil. lei (1,4 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Cargus a făcut prima oară obiectul unei tranzacţii în 2008, când compania germană DHL, al cărei acţionar este gigantul mondial Deutsche Post World, a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni. La nivel global, DHL a schimbat strategia, concentrându-se pe expediţii interna­ţionale. Cel mai probabil acesta este şi motivul care a stat în spatele deciziei de vânzare a Cargus. În România, gigantul DHL are afaceri de 175,5 mil. lei (40,8 mil. euro) şi un profit de 3,7 mil. lei (860.000 de euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Tranzacţia se va finaliza până în primul trimestru al anului viitor, după ce va obţine aprobarea Consiliului Concurenţei.

Managerii de la DHL la Cargus

Odată cu preluarea Cargus, o parte din echipa de conducere a DHL din România a venit la curierul local.

Astfel că Gian Sharp, fostul şef al DHL România, ocupă în prezent poziţia de CEO al Cargus, fiind şi co-investitor alături de Abris Capital Partners. Din top mana­gementul companiei Cargus fac parte şi Ovidiu Păun, chief operations officer, Alexandra Bucşan, director relaţia cu clienţii, şi Marian Pletea, director de IT, ei lucrând anterior pentru DHL România.

Piaţa de curierat din România este evaluată la 157 de milioane de euro pe an (fără segmentul de expediţii interna­ţionale), potrivit lui Cezar Scarlat. Cel mai mare jucător pe segmentul de curierat intern este FAN Courier, cu afaceri de 50 mil. euro. Compania este deţinută de trei antreprenori români, Adrian şi Neculai Mihai şi Felix Pătrăşcanu.

În timpul negocierilor, cumpărătorul Abris a fost asistat de Clifford Chance Badea şi de PricewaterhouseCoopers România, în timp ce vânzătorul DHL a avut în calitate de consultanţi pe KPMG Corporate Finance, precum şi pe RTPR Allen & Overy.

CEO-ul Cargus: Prioritatea este să investim în dezvoltare

Gian Sharp, CEO-ul companiei de curierat intern Cargus, spune că prioritatea o reprezintă investiţiile în dezvoltarea companiei, fiind bugetate 5-6 milioane de euro pentru dezvoltarea flotei de maşini în următorii doi ani, dar şi investiţiile în aplicaţii IT. El a mai precizat că mana­gementul companiei se concentrează pe strategii de creştere. Domeniile din care provin o parte dintre clienţii companiei sunt farma, auto, industria de haine, dar şi de cărţi şi CD-uri.

De asemenea, compania plănuieşte să vină cu noi servicii de urmărire a transpor­turilor pentru a îmbunătăţi produsul busi­ness to consumer.

Structurile organizatorice ale DHL Express România şi Cargus International rămân nemodificate, DHL urmând a se concentra şi în viitor pe activitatea prin­cipală, şi anume segmentul de servicii inter­naţionale, iar Cargus pe segmentul de curierat intern.

Abris Capital Partners a fost fondat de Neil Milne, cu o experienţă de 20 de ani în private equity, şi George Swirsky, fost director general la PepsiCo în Polonia şi absolvent al London School Economic, potrivit datelor de pe site-ul fondului.