Piaţa de achiziţii de publicitate, investigată de Consiliul Concurenţei

Autor: Andreea Mindrila 22.10.2012

Consiliul Concurenţei a declanşat în urma unei sesizări o investigaţie pe piaţa comercializării serviciilor de media, respectiv servicii de consultanţă şi strategie, planificare, dezvoltare şi cumpărare de media, o piaţă de peste 300 de milioane de euro pe an.

Investigaţia se referă la o posibilă înţelegere între companiile active pe această piaţă, pentru eliminarea concurenţei la licitaţiile de atribuire a conturilor de publicitate ale clienţilor din România. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a precizat că investigaţia nu are legătură cu formarea la începutul acestei luni a Clubului de media.

"Este o investigaţie declanşată în urma unei sesizări privind comportamentul unor agenţi economici din piaţă. Decizia privind această investigaţie a fost luată marţi, iar miercuri au fost efectuate controale inopinate la 13 locaţii. Investigăm un număr de agenţi economici care activează în această industrie, iar acest proces va dura cel puţin un an", spune Chiriţoiu.

Clubul de media a fost format la începutul acestei luni de zece agenţii de pe piaţa locală de media, respesctiv Brand Programming Network, Initiative Media, MEC România, MediaCom, Mindshare, Optimedia, Starcom MediaVest Group, United Media, Universal McCann (UM- parte din B.V. McCann Erickson) şi Zenith România, obiectivul acestui for fiind reprezentarea industriei de media.

Primele acţiuni concrete ale clubului vor fi reprezentate de dezvoltarea unui Cod de Etică şi realizarea unui Ghid de reguli de organizare a licitaţiilor de media.

Legea Concurenţei interzice orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici, care au ca obiect sau au ca efect denaturarea concurenţei.

Companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.

Conturile de media variază, în funcţie de clienţi, de la valori sub un milion de euro (conturi mici), până la valori de peste zece milioane de euro, aşa cum este cazul conturilor mari vânate de toţi jucătorii din piaţă.

Piaţa de media a avut anul trecut o valoare de 309 milioane euro, potrivit Media Fact Book, un studiu realizat de Initiative, agenţia de media membră a grupului de comunicare Lowe, pentru acest an estimându-se în continuare o uşoară scădere.