Gothaer are undă verde de la CSA pentru achiziţia Platinum

Autor: Ciprian Botea 08.10.2012

Asigurătorul german Gothaer a primit aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) pentru a cumpăra 67% din acţiunile companiei Platinum de la fostul şef al Omniasig Constantin Toma, tranzacţia anunţată încă din luna iunie ajungând astfel în faza finală. Platinum va prelua şi numele Gothaer în perioada următoare.

Aceasta este prima intrare din ultimii doi ani a unui asigurător european de talie mare pe piaţa românească. Industria asigurărilor a mai consemnat însă între timp câteva mişcări semnificative, fără să fie implicate însă nume noi. Printre tranzacţiile din ultima perioadă se numără achiziţia de către MetLife a Aviva şi fuziunile dintre Generali şi Ardaf, respectiv Omniasig şi BCR Asigurări.

Platinum este un jucător de talie medie, cu subscrieri de 18 milioane de lei (circa 4 mil. euro) în 2011 şi un capital social de 25 mil. lei. Compania este însă unul dintre puţinii asigurători profitabili, în 2011 raportând un rezultat pozitiv de 0,3 mil. lei. După primele şase luni din 2012, Platinum a raportat venituri din prime de 14,5 milioane de lei (3,3 mil. euro).

Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică, dar potrivit unor surse din piaţă s-ar ridica la câteva milioane de euro. Companiile de asigurări sunt evaluate în funcţie de primele subscrise, iar în anii de boom ai economiei au fost efectuate tranzacţii şi la 200% din sub­scrieri. Din 2009 încoace au fost efectuate însă tranzacţii şi la 50% din primele brute subscrise. Surse din piaţă afirmă însă că în cazul Platinum ar fi vorba de peste 100% din subscrieri. După preluarea pachetului majoritar de acţiuni de către Gothaer, Toma rămâne cu o participaţie de 16,5% din acţiuni, egală cu participaţia israelianului Efraim Naimer. Toma a devenit proprietarul Platinum în vara anului trecut după ce a răscumpărat acţiunile pe care le vânduse anterior austriecilor de la Vienna Insurance Group (VIG).

Gothaer, o companie cu subscrieri de 4 miliarde de euro anul trecut, ţinteşte un loc între primii zece asigurători locali într-un interval de cinci ani. La anunţarea tranzacţiei, în luna iunie, Toma afirma că planul de afaceri al companiei prevede atingerea unui nivel de prime subscrise de 50-100 mil. euro în cinci ani, în funcţie de decizia de a intra sau nu pe segmentul asigurărilor auto obligatorii.