Transfond vrea să închidă linia unică de urgenţă pentru carduri din cauza pierderilor şi a numărului mic de bănci participante şi de apeluri

Autor: Ciprian Botea 08.10.2012

TRANSFOND, operatorul sistemului naţional de plăţi electronice, intenţionează să închidă linia de urgenţă carduri (LUC) pentru că după trei ani de funcţionare serviciul continuă să aducă pierderi companiei din cauza numărului redus de apeluri şi a interesului scăzut al băncilor de a participa la acest sistem, potrivit unui document transmis Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

"Serviciul LUC nu a fost promovat suficient de către toţi emitenţii înrolaţi în serviciu, înregistrând, în consecinţă, un volum foarte redus de apeluri din partea deţinătorilor de carduri, dar şi un număr mic de bănci aderente. Pentru că nivelul pierderilor înregistrate este unul considerabil, am luat în considerare posibilitatea închiderii serviciului", potrivit documentului semnat de Sabin Carantină, directorul general al Transfond.

Linia de urgenţă carduri a fost lansată ca un proiect-pilot în toamna anului 2009 şi a devenit complet funcţională în luna iunie 2010. Transfond nu precizează câte apeluri au fost înregistrate de la startul sistemului, dar în cadrul programului-pilot s-a înregistrat o medie de 600-700 de apeluri pe lună. Circa 20-30.000 de carduri sunt pierdute sau furate în fiecare an, ceea ce înseamnă 0,2% din portofoliul total de carduri emise de băncile locale.

Băncile au departamente de call-center unde clienţii pot anunţa pierderea sau furtul cardului pentru a preveni utilizarea neautorizată a acestuia.

Sistemul Transfond s-a suprapus peste această structură, mizând pe faptul că numărul de telefon pus la dispoziţie - 021CARDURI (021/2273874) este uşor de reţinut, mai ales pentru clienţii care deţin carduri de la mai multe bănci. Numai cinci bănci - respectiv BRD, BCR, Banca Transilvania, CEC Bank şi Bancpost - au aderat însă la acest serviciu, iar în prezent numai trei mai sunt înrolate în sistem. Cele cinci bănci deţin 70% din numărul total de 11 milioane de carduri active.

Investiţia iniţială în dezvoltarea serviciului a fost suportată de Transfond, dar băncile participante trebuie să plătească un abonament fix lunar plus contravaloarea apelurilor efectuate de clienţii lor.

Două bănci s-au retras însă anul acesta din sistem, iar gradul de cuprindere a scăzut de la 70% la 40%. Scenariul iniţial presupunea creşterea numărului de bănci înrolate în sistem la 20 de participanţi anul acesta şi un grad de cuprindere a portofoliului de carduri de 90%.

Transfond a solicitat ARB, în documentul transmis preşedintelui instituţiei, sprijin pentru revitalizarea liniei de urgenţă carduri, precizând că în cazul în care acest demers nu va funcţiona este luată în calcul încetarea activităţii serviciului în prima parte a anului viitor. Transfond este compania care administrează sistemul naţional de plăţi electronice, acţionari fiind BNR şi mai multe bănci comerciale