Valentin Stoica, Search Corporation: „Lipsă de continuitate incredibilă în sistemul public. Nu se sprijină industria autohtonă”

Autor: Andrei Cîrchelan 28.09.2012

Când se schimbă un ministru sau un director general la compania de autostrăzi, se schimbă şi viziunea şi programele, ceea ce face ca programe derulate până la momentul respectiv să fie anulate, amânate sau înlocuite cu altele, potrivit lui Valentin Stoica, director general al firmei de proiectare şi consultanţă Search Corporation.

„De câte ori schimbăm un ministru sau un director general la compania de autostrăzi, schimbăm şi viziunea, schimbăm şi programele. Nu mai facem Piteşti-Craiova, le aruncăm la gunoi, deşi e făcut studiul de fezabilitate, e gata de lansare a licitaţiei. Acum facem Bucureşti-Craiova, până-n Roşiori. După aceea iar, nu mai facem nici aia, între timp au expirat toate avizele de la Piteşti-Craiova, am vrea să reluăm Piteşti-Craiova dar nu mai avem pe unde, că s-a construit pe traseu, şi aşa mai departe”, a declarat Valentin Stoica în cadrul unei conferinţe organizate de Ziarul Financiar.

O soluţie pentru această problemă de continuitate ar fi un masterplan, care ar avea caracterul unei legi organice, trecute prin Parlament, iar acest plan ar fi imposibil de schimbat timp de 7-10 ani, după care schimbările s-ar opera pe criterii tehnice, de trafic, de necesităţi, şi nu pe criterii politice, potrivit lui Stoica.

„Mai mult, când schimbăm un om în conducerea ministerului schimbăm toată echipa, până la şofer şi secretară. Vin oameni noi, care au nevoie de cel puţin şase luni până să înţeleagă măcar despre ce e vorba. Nu cred că avem suficienţi oameni pregătiţi în România pentru funcţiile astea, d-apăi să-ţi imaginezi că ai trei sau patru garnituri pe care le tot schimbi sau le tot inventezi”, a adăugat acesta.

Există dialog cu autorităţile, dar nu sunt bani

În interacţiunea cu autorităţile, sub guvernarea actuală cât şi sub cea anterioară, a existat mereu un dialog, chiar dacă uneori a fost redus.

„Mereu am avut dialog cu autorităţile. Avem un dialog şi acum dar nu avem bani, adică nu au dânşii bani. E foarte bine că discutăm despre probleme, e foarte bine că ni le înţeleg, dar e foarte grav că nu încasăm banii. Diferenţa între încasarea la o lună sau la un an jumate o suportăm noi, şi nu mai e vorba că o suportăm din profit, e vorba că mergem în pierdere tot timpul. În cazuri de un an, un an jumate, nimeni nu lucrează cu asemenea profituri să poată acoperi asemenea perioade de timp”, a spus Stoica.

Search Corporation are de încasat în total 7 milioane de euro de la stat, şi are de plătit taxe de aproximativ 2 milioane de euro. Cele două sume nu se compensează, iar compania, din moment ce nu are taxele plătite, nu poate participa la licitaţii. 

Nu se sprijină industria autohtonă. S-a creat un val de ură amestecată cu invidie legat de regii asfaltului. Ei sunt companii pentru profit, nu sunt organizaţii caritabile, a concluzionat Stoica.