Popea, Five’s: Peste cinci ani vom fi o companie cu minimum 40% din cifra de afaceri realizată în Europa Centrală şi de Est

Ziarul Financiar 24.09.2012

 

 

Piaţa de evenimente şi spectacole s-a dezvoltat în ultimii ani ca urmare a tehnologiilor şi echipamentelor noi, iar pentru următorii ani estimările sunt optimiste.

Andrei Popea, general manager al Five's, cel mai important jucător de pe piaţa de evenimente, este de părere că în Europa această industrie este foarte activă şi în continuă dezvoltare.

"De la an la an apar noi desco­periri şi noi tehnologii care fac ca nivelul tehnic al evenimentelor să crească foarte mult. În România tendinţa pieţei este oarecum aceeaşi, dar cu o întârziere de aproximativ 3-5 ani cauzată în principal de capacităţile reduse de plată ale companiilor."

Popea consideră că piaţa locală a evenimentelor se află pe un trend ascendent comparativ cu restul industriilor prezente în România, iar în următorii ani vom asista la o "creştere a companiilor de profil şi la o scădere şi chiar dispariţie a companiilor de garaj".

Five's a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 10,8 milioane lei, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe, şi deşi anul acesta a fost unul puţin mai dificil comparativ cu 2011 ca urmare a luptei tot mai strânse dintre jucătorii de pe piaţa evenimentelor şi a politicilor de dumping practicate de unele companii, totuşi, per ansamblu a fost un an bun.

"Deocamdată 2012 a fost un an bun pentru Five's, în care am reuşit să îmbunătăţim organizarea internă, am angajat noi tehnicieni şi producători, am făcut achiziţii noi în sectorul video şi lumini. Estimarea de business pentru acest an este creşterea cifrei de afaceri cu aproximativ 10% faţă de anul trecut", spune Popea.

El explică faptul că obiectivele de business pentru 2012 sunt consolidarea poziţiei de lider pe piaţa evenimentelor corporate, lărgirea pe orizontală a serviciilor (TV, film, teatru) şi chiar pătrunderea în sectorul industrial cu ajutorul departamentului propriu de vânzări.

"Convingerea mea este că peste cinci ani Five's va fi o companie cu minimum 40% din cifra de afaceri realizată în Europa Centrală şi de Est, deci devine într-adevăr o companie internaţională."

La nivel de piaţă, deşi contextul eco­nomic a fost unul dificil din cauza crizei economice care a afectat ţara noastră începând cu 2009, Popea crede că 2012 a fost un an în care tendinţa de scădere a cererii de evenimente a început să stagneze, pentru că firmele au înţeles că eve­nimentele nu reprezintă o "distracţie", ci o necesitate.

"O companie serioasă nu poate avea o conferinţă de vânzări sau o prezentare a unui nou produs distribuitorilor sau publicului larg fără a apela la o companie specializată în organizarea acestui tip de evenimente."

Şeful Five's spune că 2009 a fost un an în care piaţa de evenimente a îngheţat, fiind cel mai greu an de depăşit, însă în compania pe care o conduce deciziile luate pentru contracararea crizei au fost cele corecte.

"Prin reducerea drastică a costurilor şi prin reevaluarea necesităţiilor concrete ale pieţei am reuşit să stabilim rapid un plan de dezvoltare şi de investiţii pe termen scurt/mediu cu care am reuşit să obţinem chiar o creştere a cifrei de afaceri în următorii 3 ani", spune general managerul Five's.

Evenimentele pe care le solicită clienţii Five's se împart în două categorii: evenimente interne ale companiilor (conferinţe de vânzări, petreceri interne - solicitate de clienţii din toate domeniile de activitate, pentru că pe parcursul unui an există câteva momente când fiecare firmă doreşte să comunice mesaje importante angajaţilor şi acţionarilor săi) şi eve­nimente externe ale companiilor (cele orientate către publicul larg) - pentru acest tip de evenimente clienţii sunt prepon­derent din FMCG şi servicii, companii ale căror branduri trebuie să ajungă în faţa consumatorilor.

"Clienţii noştri sunt din cele mai variate industrii: lucrăm atât cu agenţiile de publicitate (...), cât şi cu clienţi direcţi - Bergenbier, BMW, Heineken, Red Bull, H&M, Radio 21."

Andrei Popea este de părere că în ultimii patru ani preţurile practicate în această industrie au scăzut "alarmant" de mult, fiind aproape imposibil pentru companiile de profil să asigure service şi întreţinere pentru echipamente, iar despre înlocuirea acestora nici nu mai poate fi vorba.

În privinţa noilor tendinţe din industria evenimentelor şi spectacolelor, general managerul Five's spune că acestea sunt dezvoltarea în domeniul video din ce în ce mai mult, orientarea către echipamente cu consum redus de resurse (proiectoare cu LED în locul lămpilor clasice), sisteme audio cât mai mici, dar cu rezultate mai bune.