APIIP: Rentabilitatea a devenit scopul suprem al companiilor din publicitate, acesta fiind un efect pozitiv al crizei

Ziarul Financiar 26.09.2012

Radu Pârlog, vicepreşedintele Aso­ciaţiei Producătorilor şi Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP), spune că piaţa de producţie publicitară a înregistrat o scădere dramatică faţă de 2008, anul de boom al economiei locale. Potrivit datelor oferite de acesta, după o evaluare com­parativă, industria de producţie publicitară s-a contractat cu peste 60%, de la 150 milioane euro în 2008 la circa 60 milioane euro în acest an.

Contextul economico-financiar dificil din plan internaţional, dar în special din plan local, a afectat bugetele de marketing şi comunicare alocate de companii, care au fost obligate să-şi regândească politica de cheltuieli în general.

"Cu siguranţă că apariţia "crizei" are şi efecte pozitive. Cu toţii am fost obligaţi să regândim pozitiv toate cheltuielile interne, să dimensionăm forţa de muncă la nevoile şi necesităţile pieţei şi să vedem renta­bilitatea ca un scop al existenţei."

Clienţii au încercat să-şi reducă bugetele alocate pentru această com­ponentă de comunicare, dar să menţină volumul de produse comandate. Acest lucru se traduce în scăderea costurilor, care în acest context înseamnă afectarea calităţii produselor. Jucătorii din industria producţiei publicitare spun că preţurile practicate au scăzut în ultimii ani cu 20%.

Pârlog estimează că evoluţia des­cendentă a pieţei va continua pentru ca peste cinci ani aceasta să se stabilizeze probabil în jurul valorii de 30-40 milioane de euro.

Scăderea consumului la nivelul populaţiei s-a propagat direct asupra vânzărilor companiilor care activează în industria producţiei publicitare, fie că este vorba de materiale promoţionale sau producţie publicitară destinată mediului indoor sau outdoor.

Vicepreşedintele APIIP spune că toamna este perioada din an în care se înregistrează un avans al vânzărilor pentru că în această perioadă sunt concretizate în linii mari bu­getele.

Com­pa­niile care ape­lează cu pre­pon­de­renţă la ser­viciile fir­melor din aceas­tă in­dus­trie sunt dezvoltatorii de ma­gazine, mall-urile şi băncile.

Un motiv care explică acest fapt este că, indiferent de contextul economic, consumul deşi este afectat, impactul nu este atât de mare ca în cazul altor sec­toare, pentru că oamenii tot trebuie să mănânce sau să folosească produsele de îngrijire personală.

În privinţa celor mai mari jucători din industrie, Radu Pârlog spune că firmele Klass, Eltrix, Plasty Prod sunt numai câteva companii care există în piaţă de peste 20 de ani. "Probabil că unul din criteriile de eva­luare a producătorilor rămâne vechimea şi constanţa lor în piaţă (...). Cu certi­tudine sunt şi mulţi alţi jucători «tineri» care respectă valorile comerciale şi de business."

Inovaţia este un aspect important în orice domeniu, iar Pârlog susţine că în producţia publicitară schimbarea cea mai "violentă" a fost odată cu apariţia LED-urilor, ceea ce a condus la transformări majore prin schimbarea procesului tehnologic la nivelul între­gului sistem de producţie.