Piaţa de laptopuri, aproape de o creştere uşoară sau stagnare, cu vânzări de 500.000 de unităţi

Autor: Adrian Seceleanu 18.09.2012

În al doilea trimestru piaţa a scăzut per total cu aproape 20%, dar în trimestrul curent cifrele arată mai bine, spun oficialii companiilor Acer şi Lenovo.

Piaţa locală de computere portabile ar putea înregistra în acest an vânzări de aproximativ 500.000 de unităţi, faţă de 482.000 în 2011, ceea ce în­seamnă că rezultatele finale pot indica fie o stagnare, fie o creştere uşoară a livrărilor, în special în funcţie de evoluţiile înregistrate în ultimul trimestru, a declarat pentru ZF Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al subsidiarei locale a companiei taiwaneze Acer, unul dintre cei mai mari producători mondiali de PC-uri.

"Acer va vinde probabil în jur de 25.000 - 30.000 de computere portabile în trimestrul patru, iar pentru întregul an or să fie în jur de 100.000 de unităţi. Toată piaţa de portabile va fi pe la 500.000 de unităţi, în stagnare sau cu o creştere mică", a declarat pentru ZF Iftemie.

Anul trecut în România s-au vândut în total 670.000 de computere, dintre care 482.000 au fost portabile, potrivit datelor de pe piaţă. În acest an, spune Iftemie, vânzările de computere de birou (desktop) vor scădea, iar per total piaţa ar putea stagna, însă totul depinde de vânzările din ultimul trimestru.

"Sunt multe variabile, contează mult zona de retail, contează zona de public unde deocamdată nu se văd bani şi e cam greu de crezut că statul va aloca ceva. Tocmai am văzut planuri ca banii din licitaţia telecom să meargă la agricultură."

Din punct de vedere valoric, piaţa îşi va continua în acest an declinul, adaugă reprezentantul Acer. "Competiţia este dură. Retailul practic vinde preponderent în pro­moţii, şi preţul mediu de vânzare se erodează permanent."

În al doilea trimestru al acestui an piaţa de laptopuri a scăzut cu aproape 20%, la 92.000 de unităţi, dar numai o jumătate dintre producători au fost pe minus, conform datelor colectate de companii de analiză şi vehiculate pe piaţă. Dintre cei mai mari 10 jucători, companiile care au înregistrat creşteri ale vânzărilor în al doilea trimestru au fost Acer, Toshiba, Lenovo, Samsung, Fujitsu şi Apple. Conform sursei citate, cei mai mari jucători de pe piaţa de computere portabile din România în al doilea trimestru, după numărul de unităţi vândute, era compus, în ordine, de Acer - numărul unu cu peste 20.000 de unităţi, urmat de Asus, HP, Toshiba şi Lenovo.

"În trimestrul al doilea al anului 2012 Lenovo România şi-a continuat creşterea cotei de piaţă în România consolidându-şi în acelaşi timp poziţia în topul producătorilor de PC-uri. Ce este de asemenea foarte important este că această creştere o avem pe toate segmentele de business (companii mari, IMM şi consumer)", a declarat pentru ZF Aurel Neţin, directorul general al Lenovo România. Potrivit datelor de pe piaţă, Lenovo a vândut în al doilea trimestru aproximativ 10.000 de computere portabile, o creştere de aproape 40% faţă de anul precedent. Neţin nu a oferit detalii exacte despre vânzările companiei.

Cum sunt vânzările în al treilea trimestru? Până acum rezultatele sunt bune, afirmă oficialii Acer şi Lenovo. "Trimestrul în curs arată foarte bine pentru Lenovo. Sunt încrezător că (...) vom obţine noi procente din piaţă. Desigur, când spun aceasta trebuie să ţinem cont că piaţa de IT din România este foarte competitivă, iar rezultatele noastre depind şi de evoluţiile celorlalţi jucători din piaţă". Trimestrul trei arată "bine", a spus şi Bogdan Iftemie, adăugând că "începând cu sfârşitul lui august vânzările au revenit".

Anul trecut în România s-au vândut 678.000 de PC-uri (laptop, desktop şi staţii de lucru), în creştere cu 10,6% faţă de anul precedent, când s-au comercializat 613.000 de unităţi. Cel mai bun an pentru piaţa de computere din România a fost 2008, când s-au vândut un milion de unităţi.