Prima pagina

Wrestlingul, showul care a cucerit America, este o afacere de 1,1 mld. $

29.08.2008, 20:00 30

Principalul lor produs implica barbati aproape dezbracati care se lovesc reciproc cu scaune intr-o maniera atent coregrafiata, undeva la limita dintre sport si telenovela, scrie Financial Times.
Veniturile companiei provin din drepturi de difuzare TV, show-uri live, produse destinate consumatorilor si vanzari pe internet. Este un produs de esenta americana, majoritatea audientei sale fiind formata din americani.
Luna trecuta, a avut loc un "accident tragic" regizat, ce implica un echipament de iluminare si pe Vince McMahon, presedintele companiei, ca parte a unui scenariu difuzat in timpul show-ului saptamanal Raw.
Asta inseamna wrestling insa. Sa ai un om care face spectacol la conducerea unei astfel de companii face parte din firescul lucrurilor, la fel cum conducatorul unei companii texane de petrol poarta cizme de cowboy si zboara cu propriile avioane, sau cum un magnat de pe Wall Street interactioneaza cu elitele societatii si poseda o colectie de arta ce poate usor rivaliza cu cea de la Metropolitan Museum din New York.
Sotia lui McMahon, directorul executiv al companiei, Linda, nu lasa loc de indoiala in privinta intentiilor sale de a se extinde la nivel global. Show-urile WWE sunt difuzate in 130 de state si traduse in mai mult de 20 de limbi. Compania si-a deschis recent birouri in Sidney, Sao Paulo, Tokio si Shanghai, pentru a duce astfel numarul sau total de locatii din afara tarii la sase.
Compania a putut observa ca produsele sale au atractie la publicul international. "Desi se desfasoara in America si sunt multe vedete de aici, temele sunt internationale: rivalitatea intre rude, gelozia. Este evident insa ca este un produs de factura americana", a declarat doamna McMahon.
Veniturile de pe pietele internationale s-au dublat practic din 2002 pana astazi de la 45 mil. dolari (30 mil. euro) la 119 mil. dolari (81,5 mil. euro) anul trecut, reprezentand acum 25% din cifra de afaceri. Directorul executiv spera ca veniturile de pe pietele internationale sa se majoreze pana in 2011 la o valoare cuprinsa intre 180 mil. dolari (123 mil euro) si 200 mil. dolari (137 mil. euro).
"Compania are in spate o istorie lunga, la inceputurile sale ea fiind un simplu grup din nord-estul Statelor Unite care organiza evenimente. Acum suntem deja un brand cunoscut la nivel global. Suntem o companie completa. Noi producem, noi cream si tot noi detinem si distribuim", a declarat Linda McMahon.
WWE este urmasa companiei Capitol Wrestling Corporation and Titan Sports, detinuta de tatal lui McMahon, compania de promovare a evenimentelor live fiind fondata in 1979 de sotii McMahon.
Desi Wrestlingul profesionist este un produs destinat de regula publicului tanar, WWE duce lupte sustinute pentru a-si extinde targetul.
Compania a editat recent scriptul showului de televizine Raw pentru a putea obtine acordul ca in Statele Unite programul sa fie destinat publicului larg, copiii putand sa il urmareasca, insa numai cu acordul parintilor, anterior acesta fiind destinat doar persoanelor de peste 14 ani. Aproape o treime dintre telespectatorii din SUA sunt femei.
Combinatia sa de consumatori, programe televizate si produse live sugereaza ca WWE are cateva idei clare de viitor pe care le urmeaza. Actualmente compania se tranzactioneaza la o valoare de 19 ori mai mare decat cea a veniturilor previzionate, fata de o medie de 15 in randul companiilor similare ca marime din domeniul turismului si a entertainmentului.
Sase din zece analisti au acordat un rating de "buy", in timp ce restul de patru unul de "hold". Nu exista insa recomandari recente pentru vanzare.
Compania este listata la bursa din New York inca din 1999, insa familia McMahon controleaza aproape doua treimi din actiuni.
Actiunile companiei au depasit performantele indicelui Standard & Poor's 500, apreciindu-se cu aproape 20% de la inceputul anului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO