Prima pagina

Vopselele au batut vodca si benzina la televizor

Vopselele au batut vodca si benzina la televizor
07.05.2004, 00:00 15





Vopselele au invadat in ultima vreme ecranele televizoarelor, marii producatori de profil deruland campanii de publicitate TV in valoare de milioane de dolari pentru promovarea de produse si castigarea de cote de piata. Explicatia este la indemana: dupa ce si-au luat case cu bani de la banca, oamenii cumpara acum vopsea sa le amenajeze.



Marcile de vopsele Kober, Danke, Savana, Apla sau Spor au batut clar vodca, benzina sau serviciile bancare, in spatele carora stau industrii de miliarde de dolari, cu mult mai mari decat industria de lacuri si vopsele, cu vanzari anuale de numai 150 milioane dolari.



Producatorii de vopsele au inceput pe piata de publicitate TV o lupta fara precedent, "pompand" numai in luna martie peste 3 milioane dolari (sume brute, la rate card), suma de peste patru ori mai mare decat in perioada similara a anului trecut, potrivit datelor furnizate de Alfacont Mediawatch.



Tranzactiile cu locuinte au crescut mult la sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an, ca urmare a cresterii creditarii. Soldul creditelor imobiliare s-a triplat fata de anul anterior.



Apropierea varfului de vanzari pe piata de vopsele, puternic marcata de sezonalitate, s-a vazut in publicitatea TV, unde investitiile brute in lunile martie - aprilie au fost de 5,6 milioane dolari, inregistrand printre cele mai mari cresteri.



Raportata la aceeasi perioada a anului trecut, vopseaua a urcat de la o cota de piata de 1,33% la 1,85%, in timp ce berea (liderul pietei) a scazut de la 9,11% la 6,96%. Publicitatea TV la vodca, care avea in lunile februarie - martie 2003 o cota de piata de 1,76%, superioara vopselelor, a scazut cu mult sub acestea la 0,39% in acest an.



Cel mai puternic impuls l-a dat in acest an liderul pietei de lacuri si vopsele, Kober care a anuntat derularea unei campanii de promovare de aproximativ 3 milioane euro cu sloganul "Kober. Puterea culorii".



Cu afaceri estimate la 40 milioane euro in acest an, Kober este decis sa ajunga in doi ani la o cota de 50% din piata, fata de 28% in 2003, potrivit propriilor estimari. Strategia anuntata este cea de ocupare a terenului ocupat de asa- zisii "no name", producatori cu o calitate slaba a produselor, dupa cum a explicat Aurel Kober, fondatorul si patronul afacerii.



"Nu am vazut niciodata atat de multe spoturi cu vopsele derulate pe TV ca acum. Cred ca am numarat sapte sau opt produse in acelasi timp, mai mult ca berea sau benzina", spune Bruno Negoita, directorul general al Dufa Romania, unul dintre primii trei jucatori de pe piata.



De ce aceasta campanie pe TV? "Piata creste si lucrul asta s-a vazut si in prima parte a anului. Este o piata dinamica, se lanseaza multe produse specializate", explica unul dintre primii jucatori de pe piata de profil.



In acest moment, pe piata TV ruleaza spoturi cu Danke (brand al Dufa Romania), Kober si Ecoplast (marci ale Kober), Spor (brand al Policolor), Caparol (produs de Daw Benta Targu Mures), Savana (brand la Guzu Chim) sau Apla (brand al grecilor de la Atlas Trading).



Dufa Romania a investit anul trecut la rate card circa 3,6 milioane dolari in publicitate TV, cea mai mare suma cheltuita atunci de un producator de vopsea. Promovarea brandului Danke, vopsea pentru lemn si metal, de catre Dufa Romania a insemnat triplarea cotei de piata pe segmentul respectiv, ajungand la 12,44% la vanzarile en detail in toamna anului trecut, potrivit unui retail audit efectuat de catre firma de cercetare de piata Daedalus Consulting. Pentru acest an, compania va aloca aproximativ un milion de euro pentru promovarea produselor proprii.



In primele patru luni ale anului, vopselele au luat 1,16% din piata de publicitate TV, in valoare de 489 milioane dolari la rate card.



Kober ocupa prima pozitie in topul advertiserilor de pe piata de vopsele cu o valoare de 2,2 milioane dolari (tot la rate card) in perioada ianuarie - aprilie, urmat de Guzu Chim cu 1,19 milioane dolari, respectiv Dufa cu 1,18 milioane dolari, Atlas Trading cu peste 375.000 dolari.



Piata de lacuri si vopsele, cu vanzari estimate anul trecut la aproximativ 142 milioane euro, potrivit statisticii, este in crestere si este marcata de o sezonalitate a vanzarilor - cu varfuri in perioada martie - aprilie, respectiv august - septembrie.



Cei mai puternici jucatori de pe piata de profil sunt Kober, o afacere pornita de la zero si care a ajuns la la circa 33 milioane euro, Policolor (cu afaceri de 20 milioane euro) - controlat de patru fonduri de investitii, si Dufa Romania (afaceri de 18 - 19 milioane euro). Dufa este un joint venture (societate mixta), controlata in proportii egale de catre concernul german Meffert AG si actionari romani persoane fizice. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO