Prima pagina

Vin vremuri grele pentru companiile mici de leasing

Vin vremuri grele pentru companiile mici de leasing
25.10.2004, 00:00 33

In urma cu zece ani, Planet Leasing era printre primele societati de profil infiitate pe piata romaneasca si punea bazele primei asociatii a societatilor de leasing. In prezent compania se afla in reorganizare judiciara. In plus, alte 70 de companii care au in titulatura denumirea de leasing sunt trecute pe site-ul Ministerului Finantelor, cu obligatii restante la bugetul de stat.
Situatia, dincolo de a fi alarmanta, arata ca multe dintre companiile de pe piata de leasing vor avea probleme in urmatorii ani, pe masura ce concurenta si razboiul dobanzilor din prezent se vor accentua.
"Piata romaneasca a devenit foarte concurentiala. Nu este vorba doar de intrarea pe piata a societatilor de leasing afiliate unor grupuri bancare, ci si de dezvoltarea puternica a activitatii companiilor existente pe piata", este de parere Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).
In aceste conditii accesul la finantare devine elementul cel mai important pentru asigurarea supravietuirii unei companii de leasing pe termen lung. Practic, pentru o companie mica devine aproape imposibil sa lupte cu companiile de leasing afiliate unor grupuri bancare, cel putin in ceea ce priveste dobanzile.
De altfel, o parte dintre companii, confruntate cu anumite probleme au inceput deja sa isi vanda portofoliile.
"Noi am vandut 90% din portofoliul nostru catre companii precum BT Leasing Translivania sau TBI Leasing", spune Sorin Ovidiu Blaga, asociat al companiei Euro Leasing Srl. Compania este pe primul loc in topul companiilor cu obligatii restante la bugetul de stat, cu peste 140 de miliarde de lei la sfarsitul lunii aprilie, potrivit Ministerului de Finante.
"Datoriile noastre sunt mult mai mici decat aceasta valoare si suntem de mai multi ani in procese cu statul roman", spune reprezentantul Euro Leasing, companie ce are in prezent doar trei angajati si conturile blocate.
Pe locul doi in topul companiilor cu obligatii restante se afla, potrivit Ministerului Finantelor, Planet Leasing, cu peste 136 miliarde lei.
"Avem insa active si proprietati pentru a acoperi aceste datorii", spune Mustafa Oral, administrator al companiei Planet Leasing. Compania a intrat in toamna acestui an in reorganizare judiciara, dupa ce pe parcursul ultimului an a incercat sa rezolve prin forte proprii problemele pe care le are.
"Asteptam o majorare de capital de un milion de euro cel putin pana la sfarsitul acestui an, banii urmand a proveni din alte activitati pe care le desfasuram in Turcia, in sectorul constructiilor. De altfel exploram intrarea si pe piata romaneasca cu activitasi de constructie si comert", adauga Oral.
El spune ca are asigurata si o linie de finantare de 10 milioane de dolari de la un grup de investitii israelian, iar situatia companiei ar putea fi depasita prin cateva contracte de anvergura cum au fost cele pe care compania le-a avut de-a lungul timpului cu Petrom, Electrica, RAT Brasov si alte companii de pe piata.
"Am fost prima companie de leasing de pe piata romaneasca, cu contracte incheiate pana acum de peste 100 de milioane de dolari, nu vrem sa inchidem afacerile din Romania", sustine Oral.
Cu toate acestea, este de asteptat, spun analistii ca o buna parte dintre companiile de leasing de pe piata, mai ales cele mici, sa isi traga obloanele, fie ca va fi vorba de vanzarea portofoliilor, fie prin intrarea in incapacitate de plata.
"Este absurd sa existe pe o piata cum este cea romaneasca sute de companii de leasing. Companiile mici se vor afla in situatia in care fie vor identifica investitori care isi vor aduce aportul la marirea capitalului, fie isi vor vinde afacerile", sustine Constantinescu.
Cel mai dezvoltat segment al pietei de leasing este in prezent segmentul auto.
"Concurenta din prezent de pe piata, resimtita mai ales in segmentul auto este pana la urma benefica pentru piata. Pe langa scaderea dobanzilor, companiile de leasing devin interesate si de alte segmente, cum este cazul leasingului pentru echipamente sau al celui imobiliar. Numai asa piata romaneasca se poate apropia de potentialul pe care il are", spune Cornel Coca Constantinescu, pretedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).
Analistii estimeaza un potential al pietei imobiliare de 4-5 miliarde de euro, insa numai in conditiile in care se vor dezvolta puternic, pe langa segemntul auto si leasingul pentru echipamente sau cel imobiliar.
Cei mai mari jucatori de pe piata romaneasca de leasing sunt companiile de leasing captive (adica cele aflate in legatura directa cu importatori sau dealeri auto), cele indepenedente si, mai nou, cele afiliate unor grupuri bancare.
Din cele aproape 40 de grupuri bancare existente pe piata romaneasca, mai putin de jumatate detin si societati de leasing.
Companiile de leasing afiliate unor grupuri bancare au fost in ultima perioada printre cele mai agresive de pe piata leasingului romanesc, conditiile de finantare avantajoase si reteaua extinsa in teritoriu permitandu-le cresterei foaret puternice ale afacerilor.
Opt dintre cele mai mari companii de leasing afiliate unor grupuri bancare au organizat din acest an si o asociatie proprie - Asociatia de Leasing Bancar.
Atat Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) cat si Asociatie de Leasing Bancar (ALB) nu au, potrivit datelor de la Ministrul Finantelor, companii membre aflate pe lista companiilor cu obligatii restante la bugetul de stat.
Singura exceptie, Raiffeisen Leasing, este datorata, spun reprezentantii companiei, unei erori.
"A fost o eroare (includerea Raiffeisen Leasing pe lista companiilor cu obligatii restante - n. red.) datorata schimbarii sediului nostru dintr-un sector intr-altul in cursul unui exercitiu financiar, eroare care de altfel s-a referit la o suma foarte mica. In acest moment totul este rectificat in evidentele Administratiei Financiare", sustine Bernd Kuenzel, presedinte Raiffeisen Leasing.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO