Prima pagina

Vaca primitiva face branza moderna

26.04.2001, 00:00 17



In plina criza europeana a vacii nebune si a porcului febril, practicarea in unele zone ale Romaniei a unei agriculturi care n-a auzit de productivitate, fara urma de pesticide sau fertilizatori, ar putea fi un atu pentru produsele "perfect naturale" romanesti.

Cei care incearca marea cu degetul, intentionand sa exporte in Europa primele produse romanesti din gama "organic" sau "bio", care au facut furori in Europa Occidentala si Statele Unite in ultimii cinci-sase ani, sunt reprezentantii grupului Dorna, cunoscut prin laptele La Dorna si apele minerale Poiana Negri si Izvorul Alb.

"Vrem sa devenim primul producator roman de produse lactate BIO, pe care le vom lansa in urmatoarele doua luni", a declarat pentru Ziarul Financiar Jean Valvis, presedintele Grupului Dorna.

Valvis spune ca bazinul Dornelor, o regiune uitata de civilizatie din nordul tarii, scapat de poluarea masiva, este numai bun pentru acest tip de produse.

"Toate problemele recente cu lantul nutritional al industriei alimentare din vestul Uniunii Europene cu problema antibioticelor, dioxina la pui, vacile nebune, febra aftoasa, au dovedit ca singurul model pentru o industrie alimentara de viitor este cel biologic. Acest model inderzice total orice folosire a antibioticelor, medicamentelor, chimicalelor", a explicat Valvis.

In primul rand, fiecare fermier trebuie sa faca dovada ca detine 2 ha de pamant pentru 3 vaci, pentru ca hrana trebuie sa fie 100% natural vegetala.

Branza sau laptele "perfect naturale" sau BIO sunt de 2-3 ori mai scumpe decat cele obisnuite, astfel incat productia va merge in primul rand la export.

"Produsele ar deveni mai scumpe, dar nu cred ca nu si-ar gasi piata de desfacere si la noi in tara", spune Elena Sima, cercetator in cadrul Institutului National de Economie Agrara.

In Statele Unite, piata produselor de acest gen, "organic foods", a fost de 19 miliarde $ in 2000, in crestere cu 7% fata de anul anterior. Conform unor sondaje, unul din doi americani a cumparat anul trecut, cel putin ocazional, asemenea produse.





Consumatorii exigenti prefera agricultura mediavala



Dorna a primit certificarea oficiala pentru productia BIO in ianuarie 2000 de la BCS A–ko-Garantie GmbH, Nuremberg, unul dintre cele mai conoscute organisme de profil din Europa.

Cei sapte inspectori care au venit in Romania au certificat 1.600 de gospodarii din cele 10.000 de la care Dorna colecteaza lapte ca fiind producatoare de lapte biologic.

Contractele sunt tripartite, incluzand producatorul, procesatorul si inspectorii. Produsele biologice (laptele si branzeturile) vor fi exportate, pentru inceput, in Grecia, Germania si Turcia.

"La fiecare certificare a unei gospodarii, a trebui sa facem planul cadastral al pamantului detinut, sa dovedim ca proprietarul are 1 ha de pamant care sa permita sa hraneasca biologic vaca producatoare de lapte biologic. Este o procedura extrem de greoaie", a explicat Valvis.

Pe plan autohton, nu exista, deocamdata, o cerere pentru astfel de produse. Nici in restaurantele de lux ale marilor hoteluri nu se gasesc produsele BIO.

"Deocamdatanu am sesizat existenta unei cereri de acest gen. Nu avem in meniu prezente aceste produse pentru ca este dificil sa importi alimente, dar daca ar fi prezente pe piata prin intermediul importatorilor sau al producatorilor autohtoni am fi interesati sa oferim clientilor produse BIO", a declarat Alin Pop, director de achizitii Grand Hotel Mariott.

Grupul Dorna are noua unitati de productie: doua fabrici de apa minerala (Dorna si Poiana Negri), o fabrica de lapte pasteurizat (UHT), o fabrica pentru branza topita. Dorna isi mai desfasoara activitati in domeniul branzeturilor in cinci sectii (cu chirie sau cu contract de asociatie).

Compania a realizat o cifra de afaceri de 24 de milioane de dolari, fata de 18 milioane de dolari in 1999. In 2001, compania estimeaza sa aiba vanzari de 30-32 milioane de dolari.

Grupul Dorna a investit pana acum in Romania 22,4 mil. de $, din care, in domeniul produselor lactate (mai precis in fabrica de lapte ultrapasteurizat) 8,5 mil. de $ si plus 3,4 mil. de $ in fabrica de branzeturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO