Prima pagina

Un motor din fier vechi pentru piata auto

30.05.2001, 00:00 12



In acest an ar putea intra in vigoare si in Romania, in mod generalizat, sistemul incurajarii cumpararii de automobile noi prin "prima de casare".

Dupa ce Dacia a aplicat cu succes formula anul acesta, in ecuatie ar putea interveni si statul, care sa suporte prima sau sa acorde facilitati fiscale producatorilor sau importatorilor de automobile care intra in joc.

Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei Miron Mitrea a declarat recent ca intentioneaza sa generalizeze sistemul primelor de casare pe intreaga piata auto romaneasca incepand din acest an.

Uzina de automobile de la Pitesti a acordat in martie si aprilie anul acesta, dupa un model deja verificat in tarile vest-europene, o reducere de pret de zece milioane de lei la achizitionarea unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul facea dovada predarii la centrele de reciclare a metalelor a unuia vechi.

Aceasta initiativa este salutata atat de producatorii auto, cat sI de importatorii prezentI pe piata romanesca. Ei spun ca o astfel de masura va duce la cresterea pietei auto romanesti cu 20-25%.

"Automobile Dacia sustine orice incercare a institutiilor statului de a stimula piata auto romaneasca, cum este cazul si acestei initiative" au declarat pentru Ziarul Financiar oficiali ai companiei.

Reprezentantii Asociatiei Productorilor sI Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) afirma ca fac lobby pe langa Guvern de aproape un an pentru aceasta metoda.

"Aceasta initiativa nu este o noutate pentru noi. Am discutat cu oficialii din Ministerul Transporturilor sI Ministerul de Finante pe acest subiect de anul trecut" a declarat Marius Carp, director executiv al APIA.

"Este una dintre acele situatii in care toata lumea castiga, statul, clientul, producatorul local de automobile sI chiar importatorul sau dealer-ul. Practic, in aceasta situatie nu exista dezavantaje, sI aceasta nu o spunem noi, ci experienta traita de celelalte tari europene", a explicat oficialul APIA.





Altfel de afaceri cu masini vechi



Reciclarea autoturismelor uzate este o practica uzuala in tarile vest-europene, majoritatea marilor companii initiind campanii masive de publicitate pentru a convinge clientii sa returneze dealerilor modelele vechi.

Initial, campaniile au mers pe ideea acordarii unei recompense de fidelitate pentru clientii ce returnau, spre exemplu, un Opel model 1980, urmand ca contravaloarea acestuia sa se constituie in discount la cumpararea unui Opel model 1990.

In prezent, majoritatea guvernelor din tarile Uniunii Europene acorda diverse stimulente - scutiri partiale sau reduceri de impozite - pentru marii producatori de autovehicule si distribuitorii acestora, in cazul in care aceste companii se implica in recuperarea modelelor uzate, fizic sau moral.

In practica europeana curenta, pentru masinile de cel mult sase ani vechime, companiile recupereaza componentele ce mai pot fi utilizate, le reconditioneaza si le reintroduc in circuitul de productie.

In cazul autovehiculelor mai vechi de sase ani, masinile sunt dezmembrate si apoi distruse, iar materialele sunt reciclate.

Aplicarea unei astfel de initiative sI in Romania ar avea, potrivit directorului executiv al APIA, efecte pozitive asupra economiei romanesti in general.

Astfel, cresterea numarului de automobile ar genera o reactie in lant in ceea ce priveste cantitatea de piese de schimb sI accesorii, sI, de ce nu, o scadere a somajului prin cresterea populatiei ocupate in aceste ramuri industriale.

Un alt efect pozitiv ar fi reimprospatarea parcului auto din Romania, prin inlocuirea automobilelor vechi cu unele noi, mai putin poluante, ceea ce va creste siguranta rutiera si va duce la respectarea normelor ecologice impuse de Uniunea Europeana.

"Schema propusa de noi este una generala, nu se adreseaza doar unui producator, astfel ca este posibil ca un client sa duca la casat un automobil Dacia sI sa beneficieze de discount la achizitionarea unui Ford, spre exemplu.

Cu toate acestea, principalul beneficiar al unei astfel de initiative ar fi fara indoiala producatorul roman Automobile Dacia, din cel putin doua motive.

In primul rand, este mai putin probabil ca un posesor de BMW sa detina un automobil mai vechi de 10-15 ani, decat unul care are o Dacie.

In al doilea rand, posesorul unui automobil Dacia este mult mai sensibil la discount-ul de 10, eventual 15 milioane de lei, oferit la casarea unui automobil vechi", a apreciat directorul executiv al APIA.

"Initiativa este buna atat pentru producatorii nationali de automobile, cat sI pentru celelate companii prezente pe piata auto.

Parcul auto va fi reinnoit, sI implicit va fi mai putin poluant sI mai sigur" a declarat Tiberiu Bradan, directorul DI-bas, dealer Opel.

DI-bas practica deja metoda apropiata: buy-back, prin care achizitioneaza un automobil vechi, iar suma la care este evaluat automobilul se constituie in avans pentru achizitionare unui automobil nou . Automobilele recuperate sunt insa revandute, si nu casate.

Numarul de automobile casate "cumparate" de Automobile Dacia a fost de aproape 4.000, oficialii Dacia considerand operatiunea un succes.

"Aceasta operatiune a fost pur comerciala, in sensul ca nu a existat suport financiar din partea statului roman", au precizat oficialii producatorului pitestean.

Totusi, reprezentanti ai ministerului Transporturilor au declarat ca initiativa Dacia a fost determinata de datoriile pe care societatea le avea la Fondul National al Drumurilor in valoare de 120 mld. lei.

Societatea a fost scutita de la plata penalitatilor - "suma care era aproape dubla fata de datoria propriu zisa" - cu conditia sa plateasca integral, pana la o anumita data, datoria fata de Fondul Special al Drumurilor.

Dacia a achitat 119 mld. lei din datorie pana la data stabilita. Pentru restul de un miliard de lei, conform legii, societatea ar fi trebuit sa plateasca in continuare penalitati.

In aceste conditii, ministrul Transporturilor la acea vreme, Traian Basescu, a decis sa aplice scutirea de penalitati, cu conditia ca Dacia sa acorde, in contul acestei sume, prime de casare.

Pentru acest an, incasarile acestui fond, constituit pentru intretinerea si repararea drumurilor, se vor ridica la nivelul prevazut de 9.000 miliarde lei, a declarat la sfarsitul saptamanii trecute Mitrea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO