Prima pagina

Sorin Paslaru: Incepe sa curga sange in lupta pentru consumatori

05.10.2007, 19:10 25

Opt ani de crestere economica neintrerupta au facut uitata epoca in care mii de oameni erau in strada cerand locuri de munca sau cand statul roman era gata-gata sa intre in incapacitate de plata, in 1999.
Dar scumpirea imobilelor, cresterea rapida a salariilor si intensificarea competitiei, toate consecinte ale investitiilor puternice din ultimii 4-5 ani, vor pune multe companii in situatia de se restructura, de a-si regandi modelul de business si chiar le vor forta sa iasa din piata.
Flamingo, unul dintre cei mai mari trei jucatori de pe piata de electronice si electrocasnice, a trecut printr-o restructurare masiva, fiind nevoit sa dea afara 70% din angajatii din head-office, sa inchida magazine mari in centrul Bucurestiului si a altor orase din tara si chiar
sa-si vanda sediul. Acum 4-5 ani, cand Flamingo iesea in strainatate, era vazuta ca una dintre firmele de avangarda. Acum, gafaie nu numai din cauza competitiei celorlalti doi mari jucatori de pe piata "clasica", Altex si Domo, ci este amenintata si de vanzarile online, adica de alte modele de business.
Doi comercianti de vinuri, Depozitul de Vinuri si Vinlux, si un producator, Vinterra, si-au incetat activitatea sau trec printr-o perioada grea. Iar problema nu este neaparat din cauza importurilor - Depozitul de Vinuri vindea majoritatea vinurilor din import.
Multinationalele, care reactioneaza foarte rapid la orice schimbare de conditii de business, se repliaza deja. Pe zi ce trece apar stiri despre relocari, despre inchideri de capacitati de productie. Coca-Cola, Pepsi, Unilever, mari producatori de bere, se muta in afara oraselor sau isi centreaza operatiunile de productie in cele mai avantajoase locatii si renunta la zeci sau sute de oameni cu aceasta ocazie. In telecom, concurenta este dramatica. Romtelecom nu stie ce gratuitati sa mai inventeze sa opreasca hemoragia de clienti, iar la marii operatori de telefonie mobila sunt schimbari de structura pentru adaptarea la piata.
Presiunea creste pe zi ce trece, iar 2008 va fi anul restructurarilor. Cea mai mare banca din Romania, BCR, a anuntat devansarea termenului de renuntare la 2.400 de pozitii, adica peste 20% din numarul total de angajati.
Sunt multe exemple de intreprinderi care experimenteaza deja o concurenta sufocanta, chiar in plina dezvoltare si crestere a cererii pe pietele pe care activeaza. Ikea a luat intr-o jumatate de an 5% din piata mobilei, iar daca mai deschide 2-3 magazine, presiunea va creste pe multi jucatori romani, care pana acum dominau fara probleme .
Trecerea de la intuitia intreprinzatorului la profesionalismul managerului va transforma multe companii. Marketingul ca valoare centrala intr-o organizatie de business a fost adus de multinationale dupa 1990, dar nu a fost inca asimilat de intreprinzatorii romani. De asemenea, procesele de business din multe companii sunt sub-standardizate, provocand uzura umana si pierderi materiale.
Insuficienta marketizare a produselor si slaba standardizare a proceselor de business sunt cei doi factori majori care diminueaza drastic productivitatea, care va creste numai fortata de competitie. Consumatorul va castiga inca o data pe un camp de batalie unde va curge mult mai mult sange decat pana acum.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO