Prima pagina

Seful Flamingo: Mai rau de-atat nu se poate

Seful Flamingo: Mai rau de-atat nu se poate

Dragos Cinca

02.03.2007, 19:34 15

Piata locala de electrocasnice, electronice si produse IT va intra din acest an pe crestere, dupa contractia de aproximativ 15% inregistrata anul trecut, crede Dragos Cinca, presedintele Consiliului de Administratie al Flamingo International.
"Este clar ca in acest an vom inregistra o crestere - piata nu se poate duce mai jos decat a fost anul trecut, cand s-a atins fundul sacului. In 2006 a existat o contractie care a dus piata spre 700-800 de milioane de euro", a declarat pentru ZF Dragos Cinca, cofondator si proprietar a 40% din actiunile Flamingo, al doilea retailer de electrocasnice, electronice si produse IT de pe piata locala.
"Anul trecut ne-am confruntat cu o scadere de piata care a variat, functie de produse, si dar care per total a fost de circa 15%. Probabil, scaderea s-a resimtit cel mai puternic pe zona de televizoare (brown goods), din cauza taxelor vamale. Piata IT a inregistrat o crestere usoara sau cel mult o stagnare, o evolutie undeva intre 0 si 5%", a adaugat el.
Dan Ostahie, seful Altex, declara anterior ca piata locala a scazut in 2006 cu aproximativ 100 de milioane de euro fata de 2005, coborand la valoarea de 700 de milioane de euro.
Altex, principalul retailer de electrocasnice, electronice si produse IT, a anuntat ca afacerile companiei au scazut anul trecut cu 20%, la 220 de milioane de euro.
Flamingo nu a publicat inca rezultatele financiare, dar Dragos Cinca spune ca cifrele pe anul trecut "nu sunt cele mai fericite" pentru ca reflecta si scaderea pietei si costuri legate de integrarea retailerului Flanco, preluat anul trecut.
"Cifrele nu sunt cele mai fericite pentru ca includ si foarte multe costuri legate de integrarea Flanco si de pregatirea companiei pentru a opera pe o structura europeana, fapt care a afectat negativ cifra pe 2006", a declarat Cinca.
Conform estimarilor anterioare ale companiei, cifra de afaceri pe 2006 a Flamingo urma sa atinga 180 de milioane de euro. Compania isi va anunta rezultatele financiare pe 15 martie.
In ce priveste evolutia pietei pentru acest an, Dragos Cinca se asteapta la o cifra de un miliard de euro, iar in perspectiva, respectiv un termen de cinci ani, la o dublare a pietei.
"Nu este usor sa facem o estimare foarte exacta, dar noi credem ca, per total - piata va fi in acest an de aproximativ un miliard de euro. Nu ne asteptam la o accelerare semnificativa in prima jumatate a acestui an. Inceputul de an a fost OK pe piata IT si pe brown goods, unde vanzarile de televizoare LCD au cunoscut o crestere accelerata. In ce priveste vanzarile de produse albe speram ca Pastele si explozia constructiilor de case din acest an sa fie motive suficient de puternice care sa determine o crestere a pietei. Ne asteptam insa la cresteri mai ales in a doua jumatate a anului", afirma Cinca.
El estimeaza ca "industria va creste in urmatorii trei ani, cumulat, cu aproximativ 50%, ceea ce corespunde unei cresteri anualizate de circa 15%. O dublare a pietei intr-un termen de cinci ani nu ar trebui sa reprezinte o problema pentru industria noastra".
In ce priveste motivele care au dus la scaderea puternica a pietei de anul trecut, Dragos Cinca afirma ca restrictiile impuse creditarii de Banca Nationala a Romaniei au avut un impact mult mai mic decat s-a crezut.
"Conditiile de piata au fost nefavorabile dupa ce, din 2003 incoace, vanzarile au fost afectate in special de emigratia puternica a romanilor in Spania si Italia. Nu cred ca influenta normelor BNR a fost atat de puternica pe cat s-a spus", afirma seful Flamingo.
"Calculand faptul ca avem o forta de munca de trei milioane de oameni care au plecat in strainatate si aplicandu-le si un coeficient pozitiv acestor oameni - pentru ca ei sunt ceea ce putem numi risk takers, oameni care si-au asumat niste riscuri, cifrele arata exact cat trebuia sa creasca si nu a crescut piata locala in timpul acesta. Eu cred ca 30-40% din piata romaneasca este in momentul acesta in Italia si Spania", spune cofondatorul Flamingo.
Dan Ostahie, seful Altex, declara anterior ca scaderea pietei vine ca urmare a nivelului foarte ridicat de consum prin creditare din perioada 2003-2005 si a politicii BNR de temperare a consumului prin contractarea de credite.
Dragos Cinca sustine insa ca estimarile sale sunt verificate si din cifrele de vanzari ale Flamingo. "Aceasta teorie a fost verificata anul trecut si de faptul ca lunile august si decembrie, cand romanii plecati in strainatate s-au intors in Romania, au fost singurele in care s-au inregistrat vanzari normale. Daca acesti romani ar fi aici, asa ar arata in mod normal piata", spune cofondatorul Flamingo.
El mizeaza de atlfel si pe acest fenomen atunci cand prognozeaza dublarea pietei pe un termen de cinci ani. "Eu cred ca pe viitor fluxul de plecari din tara se va stabiliza si vom avea un fenomen masiv de reintoarceri in tara. Cei care migreaza sunt cei care au bugete mai mici, in schimb cei care se intorc au venituri mai mari. Putem estima ca in acest moment romanii plecati la munca in Spania si Italia cheltuiesc acolo cel putin 200-300 de milioane de euro, daca nu chiar mai mult", spune Cinca.
In ce priveste planurile de expansiune a numarului de magazine detinute de Flamingo, Cinca afirma ca nu a facut pana in acest moment nicio corectie strategiei prezentate anterior, dar ca va fi foarte flexibil in evaluarea pietei.
"Nu stim cat de repede se vor intoarce romanii din Spania si Italia si cat de repede va creste piata. Daca piata va accelera, vom accelera si noi extinderea. Am inchis 2006 cu un numar de 46.000 de metri patrati, iar pana la 55.000 mp spatiile sunt deja contractate. Planurile noastre sunt sa ajungem la o suprafata de 80.000 de metri patrati la sfarsitul lui 2008", afirma oficialul Flamingo. Compania a anuntat anul trecut ca va deschide magazine cu suprafete foarte mari ? sub brandul Flanco World, numarul acestora urmand sa ajunga la 15 pana la sfarsitul acestui an.
Cofondatorul Flamingo insista insa asupra faptului ca planurile Flamingo vor fi adaptate, functie de cum va merge piata. "In acest moment numarul de metri patrati al celor trei playeri majori de pe piata locala, la care se adauga si hipermarketurile - care incep sa conteze in businessul nostru, este dublu fata de Cehia - tara in care valoarea pietei este similara cu cea de la noi. Practic, piata este deja pregatita pentru 2009, nu mai este nevoie de dezvoltari spectaculoase", explica Cinca. El spune ca Flamingo se extinde mai putin in orasele mari si se concentreaza pe localitati precum Oradea, Craiova sau Targu Mures. "Este ceea ce noi numim orasele urmatoare din punctul de vedere al cererii", spune Cinca.
El spune ca Flamingo s-a concentrat anul trecut pe fuziunea cu Flanco si restructurarea companiei, fapt care se va vedea in cifrele viitoare ale Flamingo. Cinca a insistat asupra rolului jucat de cehul Jiri Rizek, CEO al Flamingo, fost general manager al lantului Dixons/Electroworld din Cehia, si cu o experienta de 16 ani in management. Conform lui Cinca, o alta actiune importanta a companiei a fost imbunatatirea sistemului de gestionare si previzionare a stocurilor. "In industria noastra stocurile mai vechi de un an pot avea o depreciere de pana la 50%, care se poate reflecta in rezultatele contabile", a adaugat seful Flamingo.
Conform lui Cinca, Flamingo va creste in acest an si gradul de transparenta al indicatorilor de performanta ai companiei. "Le vom da astfel ocazia investitorilor sa poata masura performanta managementului asa cum o pot face si investitorii in companii occidentale. Concurenta va avea beneficii minore din publicarea unor indicatori detaliati privind Flamingo", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO