Prima pagina

Scumpirea titeiului face firmele romanesti sa mearga pe sarma

29.05.2008, 20:21 20

Operatorii aerieni, transportatorii auto, companiile de curierat, marii agricultori si jucatorii din industria alimentara se afla de la inceputul anului sub presiunea gasirii strategiilor potrivite pentru a face fata unei situatii nemaiintalnite: ascensiunea galopanta a preturilor la petrol.
Hedging pe baril, crearea unui index de combustibil, castigarea independentei fata de aceasta volatilitate prin investitii proprii in productia de energie sau cea de biocombustibil, cresterea pretului la unele produse alimentare din vara sunt doar cateva dintre solutiile la care s-au gandit unele industrii.
"Pretul biletelor va creste sub impactul unor taxe de petrol mai mari, ceea ce va afecta si cererea. Daca inainte aveam tarife joase pentru 10 locuri dintr-un avion, acum lasam doar doua", spune Sorin Georgescu directorul de marketing si vanzari al TAROM. Ca strategie de supravietuire, Georgescu spune ca in industrie au o situatie mai buna cei care au facut hedging pe baril. Unele companii aeriene au contracte pe termen lung in care se stabileste achizitia unei anumite cantitati de combustibil la un anumit pret. Daca pretul stabilit este mai mic decat cel inregistrat pe piata in momentul respectiv, compania castiga. In caz contrar, pierde.
Adrian Porumboiu, unul dintre cei mai mari proprietari de terenuri, spune ca va investi in productia de energie, iar productia de biodiesel il fereste de volatilitate. Producatorii de mezeluri si lactate se pregatesc de scumpiri din vara pentru ca transportul s-a scumpit cu 10-20%, iar materiile prime s-au apreciat cu 25-30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO