Prima pagina

Romanii cheltuiesc un miliard de euro pe legume si fructe, majoritatea din import

Romanii cheltuiesc un miliard de euro pe legume si fructe, majoritatea din import
31.07.2008, 18:34 113

Consumul anual de legume si fructe ajunge la un milion de tone, aproximativ 60% dintre acestea fiind reprezentate de produse din import, potrivit jucatorilor din domeniu.
"600.000 de tone de legume si fructe vin in fiecare an din import si asta pentru ca pe segmentul de fructe productia romaneasca acopera doar 15% din necesarul de consum, in timp ce legumele intre 40% si 60% din necesar, in functie de perioada anului", a declarat Aurel Tanase, presedintele patronatului Romconserv.
Datele Ministerului Agriculturii arata ca Romania poate produce anual circa 4,9 milioane de tone de legume si fructe, din care 45% legume, struguri pentru masa - 15% si fructe - 40%. Valoarea productiei de fructe si legume in 2006 a reprezentat 3,09% din PIB, adica 2,9 mld. euro (1,96% in cazul legumelor si 1,13% in cazul fructelor).
La nivel national, suprafata destinata segmentului de legume, fructe si struguri de masa este de pana la 600.000 de hectare, dar specialistii spun ca aceasta este in declin, chiar daca in ultimii ani s-a plantat intensiv.
"Anul trecut producatorii au fost afectati de seceta, iar in 2008, chiar daca prognoza favorizeaza productia, au fost tergiversari ale actelor normative cu privire la sprijinul financiar, ceea ce i-a determinat pe agricultori sa renunte la suprafete alocate culturilor cu legume. Nu au avut incredere ca vor primi banii si nu au vrut sa riste", este de parere presedintele patronatului Romconserv. Producatorii de legume si fructe au primit anul trecut subventii in valoare de 50 de euro/ha de la Comisia Europeana. Cei care au reusit sa isi faca proiecte au putut aplica pentru Programul National de Dezvoltare Rurala, banii urmand sa vina in a doua parte a acestui an.
Cea mai mare cantitate de legume - fructe, aproximativ 60%, se comercializeaza in piete, restul fiind reprezentat de hipermarketuri, supermarketuri si magazinele de cartier. Iarna volumul legumelor si al fructelor existent in piete scade in favoarea celor prezente pe rafturile magazinelor din comertul modern. "Cele mai vandute produse sunt bananele, portocalele, rosiile, merele, cartofii si salata. In acest domeniu, marea majoritate a produselor au vanzare sezoniera, varfurile de vanzare fiind inregistrate intotdeauna inaintea sarbatorilor", spune Eugen Stirbu, manager departament legume-fructe in cadrul Real Hipermarket Romania. Sortimentul de legume si fructe proaspete in cadrul hipermarketului Real cuprinde in medie 220 de articole, dintre care 65% reprezinta legume,verdeturi si ciuperci, iar 35% fructele.
Preferinta pentru comertul traditional sau cel modern se manifesta si in functie de tipul produselor. Pentru sortimentele exotice romanii apeleaza la supermarket si hipermarket, in timp ce pentru sortimentele traditionale merg in piata.
Pe masura ce cantitatea de legume si fructe aduse din import, in special din tari ca Spania, Olanda, Polonia si Italia, va creste considerabil, preturile se vor alinia, iar oamenii ar putea inclina spre comertul modern, atrasi in special de strategiile de marketing pe care le aplica comerciantii pentru astfel de produse.
In hipermarketuri, produsele indigene reprezinta maximum 30%, retailerii spunand ca apeleaza in mare parte la produse din import pentru ca nu gasesc pe piata din Romania fermieri care sa produca in cantitati atat de mari cat impune necesarul de consum, dar si pentru ca din punct de vedere calitativ, legumele si fructele romanesti sunt mai slabe. In perioada de iarna 90% din segmentul legume-fructe vine din import. "Oferta de produse de pe piata interna si ma refer atat la produse indigene cat si la cele importate de diversi comercianti nu satisface inca pe deplin cerintele in crestere ale clientilor nostri de aceea apelam la importuri directe de fructe si legume proaspete", anunta Eugen Stirbu.
Sesizand deficitul de produse autohtone, investitorii au inceput de anul trecut sa parieze pe livezile de meri, peri sau pruni cu densitate mare la hectar.
Noua tendinta in materie este astfel pomicultura performanta, asa cum se practica in tarile din Vest. Aceste plantatii au o calitate superioara, intrand pe rod din al doilea an, iar in anii trei si patru ajung sa produca intre 30 de tone si 60 de tone la hectar si pot aduce producatorului intre 15.000 de euro si 30.000 de euro anual.
Un hectar cultivat cu meri necesita investitii de pana la 5.000 de euro. Asta inseamna ca cel care risca sa inceapa o afacere din pomicultura isi poate amortiza investitia intre doi si patru ani, asta daca il ajuta si vremea.
Nu doar plantatiile de mar aduc profit pomicultorilor, ci si cele de par, cires sau prun. Pentru cires sau prun se pot investi doar 50%- 60% din valoarea costurilor de productie pentru plantatiile de mar, iar pretul de vanzare al produselor este si mai mare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO