Prima pagina

Romania bate Europa la productia de mall-uri

Romania bate Europa la productia de mall-uri

In atentia dezvoltatorilor au intrat si orasele cu o populatie cuprinsa intre 100.000 si 200.000 de locuitori

14.11.2006, 19:22 49

In urmatorul an este estimata construirea a 500.000 metri patrati de mall-uri, peste ritmul din Franta sau Ungaria.
In Romania, stocul spatiilor comerciale va creste cu 50 de hectare (500.000 metri patrati) pana la finele anului viitor, adica intr-un an, situandu-se din aceasta perspectiva in topul primelor zece state de pe continent, potrivit unui studiu realizat de compania imobiliara Jones Lang LaSalle.
Ritmul de crestere pe acest segment dinamic al pietei imobiliare il depaseste pe cel inregistrat in Franta, Belgia, Suedia sau Ungaria, dar se situeaza sub cel din Italia, Spania, Germania, Rusia, Polonia sau Turcia.
La o suprafata medie de 30.000 metri patrati pe unitate inseamna ca se vor mai construi circa 15 mall-uri in in-treaga tara.
Rata mare de crestere este explicabila, deoarece in functie de stocul existent pe piata, raportat la numarul de locuitori, Romania se afla in prezent pe locul 18 dintre cele 19 piete cuprinse in studiu, depasind doar Rusia, care la randul ei este creditata cu o dezvoltare importanta pe acest segment, pana la sfarsitul anului viitor.
"Urmeaza sa fie livrate cel putin zece mall-uri pana la sfarsitul anului viitor, dar piata este departe de a fi saturata, cel putin in provincie. Sunt inca destule orase mari ignorate de catre dezvoltatori", spune Luiza Moraru, managerul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
Atentia dezvoltatorilor de mall-uri s-a mutat dinspre pietele dezvoltate din vestul Europei catre sudul, centrul si estul Europei, unde, in tari precum Turcia sau Rusia, numarul de spatii comerciale va creste cu peste 50% pana la sfarsitul anului viitor.
Italia este tara in care vor fi construite cele mai multe mall-uri pana la sfarsitul lui 2007, Marea Britanie are, in prezent, cel mai mare stoc, in timp ce Olanda si Suedia beneficiaza de cel mai mare numar de spatii comerciale in mall-uri, raportat la numarul de locuitori.
La nivel national, in atentia dezvoltatorilor au intrat si orasele cu o populatie cuprinsa intre 100.000 si 200.000 de locuitori, care pot la randul lor absorbi unul sau chiar doua centre comerciale moderne, dupa ce primele mall-uri de pe piata locala au fost dezvoltate in Bucuresti si Iasi.
Cel mai important jucator pe piata centrelor comerciale din provincie a fost Iulius Group, care a dezvoltat deja doua mall-uri in Iasi si Timisoara si a mai anuntat constructia altor doua shopping center-uri, in Cluj si Suceava, primul urmand a fi deschis chiar anul viitor.
Luna aceasta vor mai fi inaugurate inca cel putin doua mall-uri, la Sibiu si Ramnicu - Valcea, iar pentru anul 2007, cele mai multe shopping center-uri sunt anuntate tot in afara Bucurestiului, in orase precum Constanta sau Cluj.
Numarul mall-urilor va cunoaste o apreciere importanta si dupa 2007, cand urmeaza sa fie finalizate si alte proiecte mari in Bucuresti.
Sudul Capitalei a devenit atractiv pentru dezvoltatorii internationali, care au anuntat realizarea unor proiecte importante, precum Sun Plaza, investitie a diviziei imobiliare a grupului austriac Erste, Sparkassen Immobilien, sau Liberty Center, dezvoltat de nord-irlandezii de la Mivan, dupa ce in nord au fost de mai mult timp anuntate proiecte ample, precum Baneasa Shopping City.
Primul mall din Capitala, Bucuresti Mall, a fost realizat in 1999 de catre Anchor Grup, parte a grupului turcesc FIBA, care a realizat totodata si cel mai mare mall de pe piata locala, pana in momentul de fata, Plaza Romania, cu o suprafata de 45.000 metri patrati.
Investitiile in spatiile comerciale moderne au ajuns si in Romania la nivelul miliardelor de euro, dupa ce atat dezvoltatorii locali, cat si cei internationali au anuntat proiecte de sute de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO