Prima pagina

Petrom, Rompetrol, Dacia si Sidex tin cresterea exporturilor

Petrom, Rompetrol, Dacia si Sidex tin cresterea exporturilor
28.07.2005, 19:46 24

Datele de pe primul semestru privind comertul exterior arata ca majorarea exporturilor sta de acum in mana a patru mari companii: Petrom, Rompetrol, Dacia Renault si Sidex, care detin practic 15% din vanzarile de marfuri la extern.

Cele patru companii au exportat de 1,6 miliarde de euro pe primul semestru al acestui an, fiecare avand cresteri intre 30 si 70%.

Exporturile totale au crescut cu 16% in prima jumatate de an, pana la 10,5 miliarde de euro, iar cele mai mari cresteri le-au avut produsele minerale, unde intra produsele petroliere, cu 60%, mijloacele si materialele de transport, unde intra autoturismele, cu 44%, si produsele metalurgice, cu 44%.

Exporturile de imbracaminte si incaltaminte si-au epuizat cresterea, iar cele de masini si dispozitive raman la un ritm modest, de sub 10%.

Exporturile de produse minerale (titei, produse petroliere, minereuri, carbuni) au fost pe primele sase luni de 1,04 miliarde de euro, valoare care o depaseste cu aproape 60% pe cea inregistrata in primele sase luni ale anului trecut. Principalele "motoare" in acest caz sunt Petrom si Petromidia, care impreuna au exportat de peste 700 de milioane de euro pe primul semestru.

Conform unor estimari facute de oficialii Petrom, companie care se afla acum in proprietatea austriecilor de la OMV, exporturile au o pondere de circa 40% in cifra de afaceri anuala, ceea ce inseamna o valoare a livrarilor pe pietele externe de 800 de milioane de euro. Pe semestru, valoarea exporturilor Petrom se ridica la circa 400 de milioane de euro.

In ceea ce priveste Petromidia, exporturile realizate in primul semestru al anului se ridica la 400 de milioane de dolari (circa 312 milioane de euro), cu 40% peste nivelul din perioada similara a anului trecut. "Urmeaza ca la nivelul lui 2005, exporturile sa depaseasca un miliard de dolari (circa 800 milioane de euro)", afirma Dinu Patriciu, presedinte al grupului Rompetrol.

Cea mai mare parte a exporturilor, aproximativ trei sferturi din total, au ca destinatie regiunea formata din Croatia, Bosnia - Hertegovina, Republica Moldova, Georgia, Turcia, Albania sau Bulgaria, in timp ce 25% au ca destinatie zona euro. Pe piata auto, anul acesta s-a inregistrat cel mai mare export semestrial de autovehicule de dupa 1990, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule. Exporturile de mijloace si materiale de transport, unde intra, alaturi de autovehicule, si componentele auto, au fost de 777 mil. euro pe primul semestru, cu 44% mai mare decat cea inregistrata in prima jumatate a anului trecut.

Ca si in cazul produselor minerale, si pentru aceasta categorie exista o vedeta: Automobile Dacia. Compania pitesteana a inceput sa vanda cu succes modelul Logan pe numeroase piete, inclusiv in tari din UE precum Franta, Germania, Spania, Cehia. Pana la finele lunii iunie producatorul de la Pitesti a vandut in strainatate 16.305 unitati, nivel similar cu cererea totala de pe pietele externe in decursul intregului an 2004.

La un pret mediu de 7.000 de euro rezulta o valoare a exporturilor de 114 milioane de euro. Tinta producatorului de autoturisme pentru acest an este de 60.000 de autovehicule, incluzand toate modele Dacia, adica un plus de aproape 4,2 miliarde de euro la exporturile Romaniei.

Un rol important la acest capitol l-a jucat si Daewoo Automobile care, desi produce in special pentru piata interna, exporta o mare parte din componentele auto catre uzine din Coreea de Sud, Polonia, Uzbekistan, Ucraina sau Egipt.

Continuand seria "vedetelor la export", locul al treilea este ocupat de produsele metalurgice. Incasarile din vanzarea acestor produse au fost in primele sase luni de 1,7 miliarde de euro, valoare cu 29% mai mare decat cea inregistrata in aceeasi perioada de referinta a anului trecut. Principalul motor in acest caz este combinatul siderurgic Sidex Galati, aflat in proprietatea celui mai mare producator de otel din lume - Mittal Steel.

"Valoarea exporturilor pe primul semestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut a crescut peste media de 29,5% inregistrata de industria metalurgica. Cresterea valorica s-a datorat evolutiilor de pe piata internationala, care au influentat atat pretul produselor, dar si pe cel al materiei prime", comenteaza oficialii Mittal Steel Galati.

Oficialii combinatului nu au prezentat inca rezultatele financiare pe primul semestru al acestui an, dar datele pentru intreg anul trecut arata faptul ca in 2004 Sidex a realizat aproape jumatate din exporturile Romaniei de produse metalurgice.

In ciuda evolutiei ascendente a exporturilor, ritmul de crestere al acestora se situeaza cu mult sub cel inregistrat de importuri: +22,9%. In aceste conditii, soldul negativ al balantei comerciale a ajuns dupa primul semestru la 4,2 miliarde de euro, cu peste 1,2 miliarde euro mai mult decat in 2004.

"Ritmul de crestere al importurilor pe primul semestru se mentine ridicat (23%, fata de 22,4% pentru ianuarie - iunie 2004) , fiind influentat semnificativ de doua componente principale si anume materii prime si masini, utilaje, instalatii. Consumul de materii prime este stimulat de evolutia preturilor pe pietele internationale si de cresterea economica, in vreme ce necesarul de investitii si retehnologizare al economiei noastre atrage dupa sine importuri semnificative de masini si utilaje. Chiar daca, pe termen scurt, retehnologizarea majoreaza importurile, efectul pe termen mediu va fi in sensul cresterii potentialului de generare a exporturilor", a declarat Mihail Ion, treasury research manager in cadrul Raiffeisen Bank.

In opinia sa, incep sa se faca simtite efectele aprecierii leului, desi elasticitatile exporturilor si importurilor fata de cursul de schimb sunt relativ reduse.

"Conform estimarilor noastre, in conditiile in care cursul leului fata de euro ar fi ramas neschimbat in termeni nominali fata de ultimul trimestru al anului trecut, atunci deficitul comercial pe primele 6 luni ale anului 2005 ar fi fost cu 20-30% mai mic", a mai spus analistul Raiffeisen Bank.

El a adaugat ca, la nivelul intregului an, balanta comerciala ar putea inregistra un deficit de aproximativ 7,2 miliarde de euro, ceea ce ar putea determina un deficit al contului curent care ar putea ajunge sau chiar depasi 8,5% din PIB, peste nivelul agreat cu FMI de 7,75%.

In perioada ianuarie-iunie a acestui an, importurile au fost de 14,7 miliarde de euro, cu 22,9% mai mult comparativ cu intervalul similar din 2004. Pe ansamblul primelor sase luni, exporturile au avansat cu 16,6%, la 10,53 miliarde de euro.

Ritmul de crestere al importurilor s-a accelerat in iunie, ajungand la 25,1% fata de a sasea luna a anului trecut si o crestere de 19,2% in luna mai.

Valoarea importurilor a fost de 2,84 miliarde de euro in iunie, fata de 2,67 miliarde de euro in mai 2005 si 2,26 miliarde euro in iunie 2004. In acelasi timp, ritmul de crestere al exporturilor a fost in iunie 2005 de 13,6% fata de iunie 2004, comparativ cu ritmul de 12,9% din mai.

Cea mai importanta crestere pe categorii de marfuri importate in intervalul ianuarie-iunie 2005 s-a regasit la mijloacele de transport, a caror valoare a urcat cu 46,5%, la 1,48 miliarde de euro. Importurile de produse minerale au urcat cu 45,9%, la 2,25 miliarde de euro.

Deficitul comercial este principalul element care a determinat deteriorarea balantei de plati a Romaniei anul trecut, cand soldul negativ al contului curent a urcat la 7,5% din PIB. Din acelasi motiv, estimarile pentru acest an indica o noua crestere a deficitului balantei de plati, la 7,75% din PIB.

Vicepremierul Geroge Copos a declarat ca ieri urma sa aiba loc o intalnire intre reprezentanti ai guvernului, ai Bancii Nationale, ai Consiliului Concurentei si ai mediului de afaceri pentru identificarea unor solutii pentru sustinerea exportatorilor.

"Avem un deficit comercial foarte mare si trebuie sa sprijinim exportatorii sa devina competitivi pentru a putea reduce aceasta diferenta dintre exporturi si importuri", a spus Copos.

Guvernul a anuntat ca ar putea majora, anul viitor, cota standard de TVA de la 19% la 22%, masura vazuta de analisti ca o incercare de a limita cresterea consumului, care a pus presiune pe importuri. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO