Prima pagina

Parlamentarii vor sa impuna cu forta publicitatea electorala

11.02.2004, 00:00 17



Reprezentantii principalelor televiziuni din Romania, Consiliul National al Audiovizualului si reprezentantii societatii civile sunt impotriva propunerii Comisiei parlamentare pentru elaborarea legilor electorale, care a cerut adaugarea unor minute de publicitate electorala, pe langa cele 12 minute de publicitate comerciala pe care posturile de televiziune au voie sa o difuzeze intr-o ora.



Plenurile Camerei Deputatilor si Senatului vor dezbate in curand propunerea Comisiei, potrivit careia televiziunile si radiourile vor putea difuza publiciate politica peste limita maxima de 12 minute pentru posturile comerciale si 8 minute pentru posturile publice, stabilita de Legea audiovizualului nr. 504 si de Directiva televiziunea fara frontiere. Acest lucru inseamna ca daca s-ar adauga noi minute de publicitate peste cele existente deja, televiziunile si-ar pierde din public pentru ca acesta ar deveni total nemultumit ca programele nu ar mai avea consistenta.



Propunerea Comisiei are doar sustinerea politicienilor, celelalte parti implicate aratandu-se impotriva.



Ralu Filip, presedintele CNA, sustine ca acest amendament al Comisiei incalca dispozitiile legale care exista in prezent in Romania.



"Dupa parerea mea, aceasta propunere este ilegala. Acest lucru incalca Directiva Televiziunea fara Frontiere, care spune ca nu poti da publicitate mai mult de 12 minute pe ora la televiziunile comerciale si 8 minute pe ora la posturile publice, fie ca e vorba de publicitate la detergenti, fie la un partid politic. La fel prevede si Legea audiovizualului din Romania", a declarat, pentru Ziarul Financiar, presedintele CNA.



Potrivit Legii audiovizualului 504/ 2002, prin publicitate se intelege orice forma de mesaj, difuzat fie in baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, in schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale, cu scopul de a promova furnizarea de bunuri, inclusiv imobile si necorporale, sau prestarea de servicii contra cost, fie difuzat in scopuri autopromotionale.



Ralu Filip considera ca spoturile electorale reprezinta publicitate comerciala, neexistand posibilitatea sa fie calificate drept altceva.



"Parerea proasta pe care o avem la adresa acestui proiect este data de faptul ca se prevede ca publicitatea politica sa fie separata in programele radio si tv de cea comerciala in campania pentru alegerile locale. Cu alte cuvinte, peste cele 12 minute, prevazute atat de Directiva televiziunea fara frontiere, Conventia europeana privind televiziunea, cat si de Legea audiovizualului 504", sustine Ralu Filip, precizand ca propunerea vine in conflict atat cu Directiva, cat si cu Conventia, care a fost deja ratificata de Romania.



Presedintele CNA sutine ca amendamentul Comisiei ascunde un interes cat se poate de concret, acela de a evita concurenta, in intervalul de 12 minute, cu spoturile comerciale. "Ei spera astfel sa plateasca mai putin decat ar trebui sa plateasca in realitate", a declarat Ralu Filip.



Presedintele CNA a precizat ca amendamentul denota si lipsa de respect fata de public si chiar fata de radiodifuzori. "Spun lipsa de respect fata de public pentru ca este greu de admis ca telespectatorii vor accepta ca dintr-o ora de program sa vada jumatate publicitate comerciala, promo si publicitate politica. Lipsa de respect fata de radiodifuzori vin din faptul ca cine vrea sa-si faca publicitate trebuie sa plateasca, pentru ca asta e sursa de venituri a radiourilor si televiziunilor", sustine Ralu Filip.



an cazul in care amendamentul va deveni lege, televiziunile care vor difuza publicitate politica nu vor avea audienta, sustine presedintele CNA.



"De fapt, va castiga televiziunea care nu va da publicitate politica, pentru ca, trebuie sa intelegem, aceasta nu trebuie difuzata obligatoriu de posturi", considera Filip. Acesta a amintit ca, totusi, celor care participa la alegeri nu le este interzis ca, in cadrul emisiunilor electorale sa introduca si spoturi.



"Ma gandesc serios sa propun Consiliului sa sanctionam televiziunile care vor depasi 12 minute/ora de publicitate, asa cum prevede Legea audiovizualului. Astfel vom ajunge sa ne judecam pe cele doua legi. Asta este singura solutie", a declarat Ralu Filip.



Potrivit presedintelui CNA, in cele mai multe tari europene, publicitatea electorala este interzisa. Dintre tarile Uniunii Europene, Germania permite difuzarea de spoturi politice in cadrul unor emisiuni, dar doar la televiziunile de land, nu la cele nationale, in Italia difuzeaza publicitate politica doar cateva posturi regionale, iar Grecia difuzeaza publicitate electorala in cele 12 minute. De altfel, in toate cazurile publicitatea politica trebuie sa se incadreze in cele 12 minute pe ora. in tari precum Franta sau Marea Britanie, publicitatea politica este interzisa in mod expres.



Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a emis, la sfarsitul anului 2003, un proiect de Decizie privind principiile si regulile de desfasurare a campaniilor electorale in serviciile de programe audiovizuale. In urma mai multor dezbateri cu politicienii si reprezentanti ai societatii civile, membrii CNA au ajuns la concluzia ca ar trebui sa astepte pentru luarea acestei Decizii aparitia legilor electorale.



"Aproape 70% din proiectul nostru de decizie privind regulile de desfasurare a campaniei electorale in programele audiovizuale se regaseste in continutul proiectului de lege privind alegerile locale elaborat de Comisia parlamentara pentru eleborarea legilor electorale", a amintit Ralu Filip.



"S-a mers pe principiul neamestecarii propagandei comerciale cu propaganda electorala. Astfel, in campania electorala pentru alegerile locale, derulata prin radio si televiziune, publicitatea electorala va fi difuzata separat de reclamele comerciale, in functie de drepturile obtinute de fiecare partid in campanie", a justificat decizia senatorul PNL Nicolae Vlad Popa.



Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia a declarat ca propunerea Comisiei intra in mod clar in contradictie cu Legea audiovizualului.



"Exista deja un organism de reglementare in domeniul audiovizualului, CNA, iar comisia nu avea de ce sa se implice intr-un domeniu deja reglementat", a declarat Parvulescu. Acesta a subliniat ca nicaieri in lume nu exista criterii pentru a diferentia publicitatea comerciala de cea politica.



"Proiectul de Decizie privind principiile si regulile de desfasurare a campaniilor electorale in serviciile de programe audiovizuale elaborate de CNA a avut in ceea ce priveste publicitatea electorala sprijinul organizatiilor civice dar nu-l avea pe cel al politicienilor. Partidele politice au incercat sa impuna reguli care sa le avantajeze, dar se va vedea ca acestea vor crea tensiuni suplimentare. Practic este o imixtiune in activitatea CNA", a declarat Parvulescu. in ceea ce priveste semnificatia in sine a hotararii Comisiei parlamentare, Parvulescu a precizat ca marirea timpului destinat publicitatii, fie ea electorala sau politica, ar insemna practic distrugerea emisiunilor.



Directia Generala Extindere a Comisiei Europene de la Bruxelles a trimis Consiliului National al Audiovizualului o scrisoare in care se arata ca spoturile electorale nu pot fi asimilate "anunturilor de interes public difuzate gratuit", acestea trebuind sa se incadreze in limita a 12 minute pe ora.



In mesajul remis CNA de Directia Generala Extindere (DGE) se arata ca spoturile electorale nu pot fi asimilate "anunturilor de interes public difuzate gratuit", neputand fi astfel excluse din aria de aplicare a prevederilor art. 18.3 al Directivei Televiziunii fara Frontiere, prin care se limiteaza volumul publicitar.



Raspunsul DGE concorda cu prevederile proiectului de decizie privind campania electorala elaborat de CNA la sfarsitul anului 2003, a carui adoptare a intarziat din cauza faptului ca inca nu au aparut noile legi electorale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO