Prima pagina

OMV a taiat in carne vie printre furnizorii benzinariilor Petrom

27.09.2005, 19:49 49

OMV, actionarul majoritar al companiei Petrom, a redus drastic numarul furnizorilor pentru benzinariile din reteaua proprie de la 300 la aproximativ 30, au declarat surse din cadrul companiei.

Venirea OMV la carma Petrom la finele anului trecut a avut ca efect nu numai schimbarea aproape integrala a managementului, ci si a sistemului de furnizori pentru produse complementare pentru a creste vanzarile in benzinarii.

Vanzarea produselor complementare (dulciuri, ziare, bauturi racoritoare, snacks-uri) este o sursa constanta de profit in afacerea unei benzinarii, concurand vanzarea carburantilor.

Conducerea Petrom afirma ca produsele complementare au o pondere redusa, de numai 12 - 15% in businessul unei benzinarii, cu mult sub media europeana, care se situeaza la circa 30%.

Austriecii de la OMV opereaza deja pe piata romaneasca sub brandul propriu o retea de benzinarii premium, care functioneaza ca si centre prestatoare de servicii. Astfel, pe langa vanzarea propriu - zisa a carburantilor, statiile OMV ofera servicii suplimentare - de spalatorie auto (numite Top Wash), cafenea (Vienna Cafe & Snack), la care se adauga mai recent servicii de transfer rapid de bani intre diverse localitati ale tarii, concurand astfel bancile pe acest segment.

Noua statie Petrom va fi oficial relansata pe piata la mijlocul lunii octombrie, compania pregatindu-se sa isi extinda reteaua proprie prin achizitii in Bulgaria si Serbia.

"Sunt in acest moment angajate negocieri pentru achizitia de benzinarii de catre Petrom in Serbia si Bulgaria. Finalizarea procedurilor va merge in paralel pe ambele piete si va avea loc pana la finele anului sau inceputul anului viitor", au precizat sursele citate, care nu au dat mai multe detalii asupra acestei operatiuni.

Expansiunea retelei companiei romanesti in Bulgaria si Serbia face parte din strategia OMV de a promova Petrom ca un brand international al grupului pentru Europa de Sud - Est.

Programul de investitii al Petrom alocat segmentului benzinariilor si depozitelor de distributie angro se ridica la 400 milioane de euro pentru urmatorii patru ani, au anuntat oficialii companiei.

Reteaua Petrom cuprinde aproximativ 600 de statii pe o piata estimata la 2.000 de benzinarii. Compania a anuntat ca va inchide 50 de unitati, urmand sa construiasca de la zero alte 50 de unitati in urmatoarele 18 luni.

Pe langa acestea, alte benzinarii vor intra intr-un program de modernizare, iar activitatea lor va fi sistata temporar.

OMV va schimba modul de operare al benzinariilor Petrom, acestea urmand sa treaca intr-un sistem denumit "Full Agency".

Potrivit acestui sistem, compania este in continuare proprietarul benzinariilor, dar acestea vor fi conduse de agenti, care administreaza in numele Petrom benzinaria. Angajatii din benzinarii vor figura ca angajati ai agentului Petrom, care va incasa un anumit procent din vanzarile realizate in benzinarie.

Astfel, cei aproximativ 5.000 de angajati ai Petrom din benzinarii, care reprezinta circa 10% din personalul companiei, vor iesi treptat in anii urmatori din bilantul companiei.

Petrom numara 50.000 de angajati, conducerea OMV purtand discutii cu sindicatele pe tema reducerii treptate a personalului in cadrul procesului de eficientizare a companiei.

In ceea ce priveste politica de preturi, compania va continua sa tina cont de cotatiile produselor petroliere internationale. Austriecii au schimbat politica de preturi a companiei in luna ianuarie, care acum este dependenta de evolutia produselor petroliere pe piata internationala.

Petrom a obtinut un profit net in primul semestru de 164 mil. euro la o cifra de afaceri de 1,25 mld. euro. Pentru acest an, compania prognozeaza un castig de 256 mil. euro, in conditiile in care in 2004 a inregistrat o pierdere neta de 246 mil. euro.

Petrom este detinuta de catre OMV in proportie de 51%, ca urmare a tranzactiei de 1,5 mld. euro de anul trecut, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) cu 2%, statul roman - 40%, restul actiunilor fiind tranzactionate pe Bursa.

Capitalizarea companiei este de 7,47 mld. euro la un pret de 0,474 lei pe actiune. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO