Prima pagina

La vremuri grele, masini de vreme buna

27.05.2003, 00:00 28



Intre automobilul obisnuit de strada si masina decapotabila, diferenta e aceea dintre blugi si pantaloni de in cumparati dintr-un magazin de designer. Ultimii nu-s prea practici, dar ai da oricat sa fii vazut in ei. La fel si cu masinile: dupa 10 ani in care s-au grabit sa se motorizeze oricum, romanii au trecut la alegeri mai pretentioase, intre care si decapotabilele. Pana nu demult un vis, anul trecut vanzarile de astfel de masini in Romania aproape ca s-au dublat si trendul se pare ca va continua. Cum se poate acest lucru ?
Nu exista o singura explicatie, ci de un concurs de imprejurari, cred analistii.
"Masina decapotabila nu este in general masina de baza a unei familii. Este a doua, sau chiar a treia. Exista insa o categorie sociala restransa care isi permite sa detina si o astfel de masina" crede Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania.
"Am luat-o pentru ca mi s-a parut simpatica si mai ales pentru toata copilaria am visat-o. Probabil ca atunci cand am sa-mi fac o familie, spatiul va conta si voi face o alta alegere. Acum, e importanta doar senzatia de libertate pe care mi-o da", spune Alex D, 29 de ani., proprietar al unui Opel Astra luat la mana a doua cu 9.000 de euro. El nu e totusi cumparatorul tipic de decapotabila. Acesta e cel care cheltuieste mai mult de 30 de mii de euro si pentru care masina e un accesoriu de reprezentare sau de lifestyle, care spune ceva despre el. "Merg cu ea doar vara, pentru iarna am o masina 4X4, care e mai potrivita pe strazile noastre. De ce am ales-o? Stiti cum e - sunt unele lucruri pe care ti le iei pur si simplu pentru ca ti le poti permite", spune George C., posesor al unui cabriolet premium.
De altfel, producatorii stiu foarte bine incotro se duce piata. Cel mai important rol in cresterea vanzarilor de masini decapotabile l-a avut dezvoltarea unor modele cu finisaje de lux care duc pretul intr-o zona extrem de exclusivista, dar si masini inovatoare, care adauga elemente practice si un pret decent.
"Au aparut in ultimii ani modele de masini decapotabile, cu acoperis pliant, care pot fi folosite si vara si iarna in aceleasi conditii. Acestea pot deveni foarte usor masina de baza a unei familii tinere, mai ales ca pretul lor este cu putin peste cel al variantei din care au derivat", adauga Carp.
Cel mai bun exemplu in acest sens este Peugeot 206cc, cel mai vandut cabriolet (masina decapotabila) de anul trecut din Romania, al carui pret incepe de la 13.000 de euro, adica cu doar 2-3.000 de euro mai mult decat modelul 206.
Insa rolul cel mai important in cresterea pietei de masini decapotabile din Romania il are influenta a ceea ce se intampla pe pietele occidentale, unde cabrioletele se "democratizeaza" ca pret si se vand in numar tot mai mare de vreo cativa ani.
"Tot mai multi romani descopera acum cabrioletele. Pana acum nu intelegeau acest concept, iar acum isi dau seama ca pot chiar sa isi cumpere o astfel de masina", adauga Carp. Daca luam in calcul si o oarecare crestere a puterii de cumparare a clasei mijlocii, atunci piata de astfel de masini va cunoaste in viitor, poate, cea mai puternica dinamica.
"Cererea va fi in mod cert sustinuta pe parcursul urmatorilor ani. Poate peste 3-4 ani se va plafona, insa pana atunci, acest segment va creste peste ritmul de crestere al pietei. Rezultatele inregsitrate dupa primele patru luni ale acestui an confrima aceasta tendinta", conchide Carp.



Ce se vinde in Romania
Cea mai vanduta masina decapotabila din Romania este Peugeot 206. Anul trecut 115 romani si-au cumparat cate un astfel de model. Ultimele doua litere reprezinta acronimul pentru Coupe Cabriolet. Pretul decapotabilei produse de grupul francez incepe la 14.000 de euro fara taxe in cazul modelului dotat cu motor de 1,6 litri care dezvolta 110 cai-putere. De altfel acest model a reprezentat aproape 80% din vanzari, restul fiind dotate cu motor de 2 litri si 137 de cai-putere.
Pe locul doi in topul celor mai vandute decapotabile din Romania se afla SL de la Mercedes Benz. Din cele aproape 30 de masini vandute anul trecut, 20 au fost SL 500, adica au avut un motor de 5 litri care dezvolta 300 de cai putere si un pret de 84.000 de euro fara taxe. Restul au fost SL 55 AMG, adica modele mai puternice, al caror pret fara taxe depaseste 110.000 euro.
Producatorul german a mai vandut anul trecut inca doua modele care se pot conduce cu "pletele in vant": CLK, cu 22 de unitati vandute si SLK cu 6 unitati.
Mazda MX-5, adica roadsterul cel mai vandut din lume a fost cumparat anul trecut de 25 de romani. Pretul sau este incepe la 15.000 de euro, fiind disponibile doua motorizari de 1,6 si 1,8 litri. Motorul mai mic a fost preferat de 17 din cei 25 de cumparatori de Mazda MX-5.
BMW este prezent la randul lui in topul decapotabilelor vandute in Romania cu modelele Cabrio ale seriei 3 - 8 unitati vandute in 2002, M3 Cabrio - 5 unitati si celebrele masini ale lui James Bond, Z3 si Z8, fiecare cu cate un model vandut anul trecut. Pretul variaza incepe la 25.000 de euro in cazul seriei 3, si ajunge la 50.000 euro in cazul M3 Cabrio. Daca Z8 costa mai bine de 110.000 de euro, modelul Z3 a fost inlocuit si pe piata romaneasca din acest an de catre Z4, al carui pret este de aproape 30.000 de euro fara taxe.
Din top nu putea lipsi Porsche care a vandut anul trecut 6 masini 911 Carrera si 4 din modelul Bosxter. O prezenta inedita este insa "micul" Smart, care anul trecut a vandut 2 decapotabile. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO